چکیده:
هدف: خودکارآمدی و باورهای فرد بر هیجانهای افراد تاثیر میگذارد و عامل مهمی در
شکلگیری آنهاست. اما باید دید تاثیرآن برهیجانهای دانشجویان پس از بازیابی
اطلاعات چگونه است. بنابراین» هدف پژوهش حاضرء بررسی تاثیر خودکارآمدی
دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه بر هیجانهای آنان پس از بازیابی اطلاعات است.
روش: پژوهش حاضربه روش پیمایشی و از نوع کاربردی انجام شد. ابزار گردآوری
اطلاعات پرسش نامه بود. اعتبار پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان تایید شد. پایایی
ابزار نیز براساس آلفای کرونباخ سنجیده شد و بین 76% تا88% بهدست آمد. جامعه
دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای علوم انسانی شاغل به تحصیل در
دانشگاه رازی کرمانشاه بودند. نامه در بین نمونه (۳۰۶نفر) توزیع و ۲۷۸
(%90/8) پرسش نامه قابل استفاده دریافت شد.
پافتهها: یافتهها نشان داد میانگین خودکارآمدی بالاتر از حذ متوسط است. دانشجویان پس از بازیابی اطلاعات, عمدتا هیجانهای مثبت شامل شادیء آرامش و غرور را تجربه
کردهاند. موژلفههای «خودکارآمدی» توانستند26% متغیر هیجانها پس از بازیابی
اطلاعات را در دانشجویان تبیین کنند. موّلفه «وضعیت فیزیولوژیکی» بیشترین سهم را در
آین بین بر عهده داشت.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد دانشجویان خود را در طول بازیابی اطلاعات توانمند دیدهاند»
از بازیابی اطلاعات لذت برده و احساسات مثبتی را تجربه کردهاندء اما در مقایسه با
دیگران خود را توانمندتر از آنان ندیدهاند. داشتن احساسات خوشایند در هنگام بازیابی
اطلاعات بیشترین را برهیجانهای کاربران پس از بازیابی اطلاعات داشته است اما
اگرچه مولفههای خودکارآمدی بر هیجانهای دانشجویان بعد از بازیابی اطلاعات
اثرگذارند» بخشی کوچکی از این متغیر را تبیین کردند.
خلاصه ماشینی:
تأثیر خودکارآمدی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی کرمانشاه بر هیجانهای آنان بعد از بازیابی اطلاعات شیوا یاری<FootNote No="145" Text=" دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران و کارشناسمسئول بودجه و منابع درآمدی ادارۀ کل استان کرمانشاه، نهاد کتابخانههای عمومی کشور.
داشتن احساسات خوشایند در هنگام بازیابی اطلاعات بیشترین تأثیر را بر هیجانهای کاربران پس از بازیابی اطلاعات داشته است اما اگرچه مؤلفههای خودکارآمدی بر هیجانهای دانشجویان بعد از بازیابی اطلاعات اثرگذارند، بخشی کوچکی از این متغیر را تبیین کردند.
در مطالعات حوزۀ علم اطلاعرسانی و بازیابی اطلاعات، بهطور ویژه رفتار اطلاعاتی و جستجوی اطلاعات، به طبیعت عوامل مؤثری نظیر هیجان و احساسات کمتر توجه شده است (نال<FootNote No="150" Text=" Nahl"/>، 2007؛ فولتون<FootNote No="151" Text=" Fulton"/>، 2009؛ لوپاتفسکا و آراپاکیس، 2011؛ گونزالس-ایبانز<FootNote No="152" Text=" González-Ibáñez"/>، 2013؛ ساولاینن<FootNote No="153" Text=" Savolainen"/>، 2014؛ ساولاینن، 2015الف).
بنابراین، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه بر هیجانهای آنان پس از بازیابی اطلاعات است.
بنابراین، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه بر هیجانهای آنان پس از بازیابی اطلاعات است.
الف) وضعیت خودکارآمدی کاربران در جستجو و بازیابی اطلاعات تعیین رابطه بین باورهای خودکارآمدی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا و مهارتهای آنها برای جستجو در پایگاههای اطلاعاتی به روش همبستگی توسط «سلیمیفر و ریاحینیا» (1394) انجام شد.
بخش گویههای مربوط به هیجانهای بعد از بازیابی اطلاعات نیز از پژوهش «اتییر<FootNote No="179" Text=" Éthier"/> و همکاران» (2006) اقتباس شده بود.
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر خودکارآمدی دانشجویان در فرایند جستجو و بازیابی اطلاعات بر هیجانهای آنان بعد از بازیابی اطلاعات بود.