خلاصه ماشینی:
کاشی چی، به یاری همان شامه اش، به این فکر افتاد که با یک تیر به چند هدف بزند: نمایندگی انتشارات پروگرس در مسکو را بگیرد، کتاب های چاپ اتحاد شوروی را وارد کند، کتاب هایی که محتوای آنها با گرایش های او همسویی داشت، کتاب ارزان بفروشد، کتاب خوان جذب کند، ترویج گر گونه ای از کتاب ها با محتوای خاص باشد و در عین حال از بازاری ناشناخته در زمینۀ کتاب سود ببرد.
محمود کاشی چی با استفاده از امکانی که از نیمۀ دوم دهۀ ۱۳۳۰ و در دهۀ۱۳۴۰ش ایجاد شد، و نیز با توجه به تغییر فضایی که پس از مرگ استالین و روی کار آمدن هیات حاکمۀ جدید در اتحاد شوروی فراهم آمد، توانست از طریق دفتر بازرگانی اتحاد شوروی در تهران، نمایندگی فروش انتشارات پروگرس را در ایران به دست آورد و حدود دو دهه مجموعۀ گسترده ای از انتشارات آن موسسه را در زمینه های مختلف، از جمله علوم، فنون، هنرها و آثار ادبی و فکری، در ایران بفروشد و پخش کند.
در واقع اگر بخواهیم نوع فعالیت و ویژگی های ناشرانۀ محمود کاشی چی را با چند واژه و با دقت بیشتری بیان کنیم، شاید بتوان این واژه ها و عبارت ها را به کار برد: ناشر عمومی، دارای گرایش چپ، سمت وسودار، مخاطره پذیر و جسور، ترویجگر کتاب در میان قشرهای بخصوصی از جامعه، پشتیبان نشر و ناشران، بهره مند از شمّ اقتصادی، راه جو در بحران ها و بن بست ها، دست ودل باز در مناسبات دوستانه، و دوست پرور.