چکیده:
در این مقاله تلاش شده مفهوم رقابت از ابعاد مختلف بررسی شود. از این رو مفهوم رقابت طبق نگرش های نئوکلاسیکی، شومپیتری، چمبرلینی، بیلی و پورتری مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این بررسی بیانگر آن است که حجم رقابت در فعالیت های صنعتی ایران اندک است و فضای مناسب برای توسعه سطح رقابت وجود ندارد و این مساله نقش شورای رقابت در اجرای فصل نهم سیاست های اصل 44 قانون اساسی را که الگوی مناسب برای گسترش فعالیت های رقابتی در اقتصاد ایران را ارائه نموده، نمایان تر می سازد.
خلاصه ماشینی:
اکنون بر اساس تئوری تعادل کلاسیکی، یک بازار رقابتی شناخته میشود که شامل تعداد زیادی بنگاه است که همگی دقیقا کالای یکسانی تولید میکنند و اطلاعات و تحرک کامل عوامل تولید وجود دارد و بنگاهها در برابر اندازه بازار آنقدر کوچکند که بهطور انفرادی نمیتوانند هیچ تأثیری بر قیمت بگذارند.
اما همینکه انحصار ایجاد میکنند فناوریهای جدید کارایی را بالا میبرد و در گام بعدی رفاه سایر گروههای جامعه را فراهم میکند و یا چمبرلین فردی که خیلی نزدیک به اقتصاد مرسوم است معتقد است که بنگاهها اساسا به سمت تمایز در محصولات میروند که برای خود انحصار ایجاد کنند که این انحصار اگرچه قیمتهای بالاتر را بههمراه میآورد اما در کنار این قیمت بالاتر، مطلوبیتی از بابت تفاوت ایجاد میشود که برای جامعه میتواند رفاه بیشتر به همراه داشته باشد.
استانداردهای آزمایش محصول که در صنایعی نظیر صنایع غذایی و بهداشتی معمول است میتواند دورههای زمانی عمدهای را از آغاز تکمیل فرآیند تولید تحمیل کند، که نه تنها هزینه سرمایه ورود به صنعت را افزایش میدهد بلکه به بنگاههای موجود تثبیت شده در بازار آگاهی میدهد که بنگاه یا بنگاههای جدیدی در آستانه ورود هستند و گاهی اوقات اطلاعات کاملی را در مورد محصول رقیب جدید )که بنگاهها باید در مقابل آن از استراتژیهای تلافیجویانه استفاده کنند( ارائه میکند.
M, Toward a Concept of Workable Competition , The American Economic Review, Vol xxxx, , No. 2 , P242, 1940.