چکیده:
در دهههای اخیر، شرکتها در جستجوی فرصتهای بیشتری در بازار جهانی هستند. بنابراین، شرکتها نیاز به درک ارزیابی مصرفکنندگان از محصولات خارجی دارند. تصویر کشور مبدا عامل مهمی است که بر ادراک مصرفکنندگان از محصولات خارجی و گرایش آنها به خرید این محصولات تاثیر میگذارد. بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر تصویر کشور مبدا بر تمایل مصرفکنندگان به خرید محصولات غذایی انجام گرفته است. مدل مفهومی پژوهش تاثیر تصویر کشور مبدا را بر تمایل خرید با واسطه دو متغیر کیفیت ادراکشده و نگرش بررسی میکند. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه مردم عراق هستند که حداقل یکبار از محصولات غذایی کشور ایران استفاده کرده باشند. براساس جدول مورگان و به روش تصادفی ساده 386 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار تحقیق پرسشنامه است که روایی سازه و محتوا و پایایی ترکیبی آن تایید شد. همچنین، با استفاده از تحلیل مسیر، فرضیههای تحقیق آزمون شد. نتایج این تحقیق نشان میدهند تصویر کشور مبدا، نگرش به محصولات و کیفیت ادراکشده از محصولات بر تمایل مصرفکنندگان به خرید محصولات موثرند. از میان این سه متغیر، اثر کیفیت ادراکشده از سایر متغیرها بر تمایل مصرفکنندگان عراقی به خرید محصولات ایرانی بیشتر است. همچنین، نتایج نشان داد تصویر کشور مبدا بهطور مستقیم و غیرمستقیم از طریق دو متغیر نگرش به محصول ایرانی و کیفیت ادراکشده از محصولات بر تمایل مصرفکنندگان عراقی به خرید محصولات ایرانی تاثیر دارد که تاثیر غیرمستقیم آن با ضریب 345/0 از تاثیر مستقیم آن قویتر است.