چکیده:
مجموعه عوامل گستردهای بر انتخاب نوع رسانههای مورد استفاده از سوی مخاطبان تاثیرگذارند. بر این اساس، هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعه تطبیقی دلایل ترجیح رسانهها در تلویزیون داخلی و خارجی با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) بوده است. اطلاعات پژوهش با استفاده از پرسشنامه محققساخته بر اساس مقایسههای زوجی از نمونهای متشکل از 26 کارشناس در حوزه رسانه و 105 نفر از ساکنان شهر تهران در سال 1396 جمعآوری شده است. بهمنظور مقایسه، ابتدا ماتریس 7×7 تشکیل و سپس، با تخصیص مقادیر جدول ساعتی، معیارهای مختلف دوتایی باهم مقایسه شدهاند. در نهایت یافتههای پژوهش نشان داده است که بیشترین تاثیر بر ترجیح تلویزیون داخلی و خارجی از سوی مخاطبان، متعلق به معیار اعتماد به رسانه است. پس از اعتماد به رسانه، معیارهای رضایتمندی، تنوع برنامهها، سرگرمی و رفع بیحوصلگی، پاسخگویی به نیازها و انگیزه آموزشی در رتبههای بعدی عوامل موثر بر ترجیح رسانه تلویزیون داخلی و خارجی از سوی مخاطبان قرار دارند. همچنین شایان ذکر است که معیار هزینه دسترسی، در رتبهبندی یاد شده، در جایگاه آخر قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
لاسـول از ایـن فرمول برای ذکر انواع پژوهش در ارتباطات استفاده میکند، بـه ایـن ترتیـب ، بسـته بـه اینکه به کدام یک از این پرسش ها بپردازید، وارد حیطه خاصی از پژوهش خواهیـد شـد که به ترتیب عبارت اند از: تحلیل کنترل ، تحلیل محتوای پیام های ارتباطی، تحلیل وسـیله ارتباطی، مخاطب شناسی و بررسی تأثیر (ساروخانی، ١٣٨٦).
او مجموعـه سـنت هـای موجـود در زمینـه مخاطب پژوهی را در یک دسته بندی کلی دوگانه قرار میدهد: ١) سنت هـای متعلـق بـه علوم انسانی (نقد ادبی، مطالعات فرهنگی) و ٢) سنت هـای متعلـق بـه علـوم اجتمـاعی (استفاده و رضایتمندی، تحلیل ادراک و بررسـی تـأثیرات ) همچنـین معتقـد اسـت کـه نظریه های علوم اجتماعی، به طور عمده درون سنت پژوهش اثرها و پژوهش اسـتفاده و رضایتمندی که اغلـب بـر اسـاس نظریـه هـای روان شناسـی، روان شناسـی اجتمـاعی و جامعه شناسی گسترش پیدا کرده است ، شکل گرفته انـد؛ امـا نظریـه هـای علـوم انسـانی به طور عمده از سنت های نقد ادبی و مطالعات فرهنگی نظام مندی کـه بـه عنـوان قاعـده قابل فرمول بندی نیستند، منشعب شده اند.
علاوه بر این مهم ، در پژوهش حاضر تلاش شده است با استفاده از روش تحلیـل سلسـله مراتبی فازی به رتبه بندی عوامل تأثیرگـذار بـر تـرجیح رسـانه ای در تلویزیـون داخلـی و خارجی پرداخته شود.
با توجه به پژوهش جمال و ملکـوت (٢٠٠٨) مـی تـوان گفـت ؛ در کشـورهایی کـه رسانه ها دولتی و حکومتی هستند، اعتماد به آنها تحت تأثیر اعتماد بـه سـاختار سیاسـی قرار دارد و این اعتماد نیـز بـر میـزان اسـتفاده و رضـایتمندی مخاطبـان از رسـانه هـای مختلف به ویژه رسانه دولتی تأثیرگذار است .