چکیده:
انگیزه تحصیلی دانشجویان و نگرانی های مربوط به آینده شغلی آنها بسیار مهم و قابل توجه است و موسسات آموزش عالی در این زمینه نقش مهمّی ایفا می کنند. این پژوهش با هدف بررسی نقش مهارت انتخاب شغل در پیش بینی سطح انگیزه تحصیلی دانشجویان انجام شد. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه شهرکرد بود و نمونه شامل 40 نفر از دانشجویانی بود که فاقد انگیزه تحصیلی یا انگیزه تحصیلی پایین بودند که به طور تصادفی در دو گروه آزمایش(20 نفر) و گروه کنترل(20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش هفت جلسه 90 دقیقه ای آموزش دید. ابزار پژوهش پرسشنامه انگیزه تحصیلی والرند و همکاران(1985) بود و داده ها با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد آموزش مهارت انتخاب شغل بر انگیزه تحصیلی درونی و بی انگیزگی معنادار بوده و بر انگیزه تحصیلی بیرونی معنادار نبود. بحث: آموزش مهارت انتخاب شغل بر افزایش انگیزه درونی و بی انگیزگی تحصیلی موثر بوده است.
خلاصه ماشینی:
نقش مهارت انتخاب شغل در انگیزه تحصیلی دانشجویان دانشگاه شهرکرد 2 یاسرآزاد 3* کیومرث فرح بخش 4 عبدالله شفیع آبادی 5 محمد ربیعی 6 حسین سلیمی تاریخ دریافت : ١٣٩٧/٦/٢٤ تاریخ پذیرش : ١٣٩٧/٩/٢٧ چکیده انگیزه تحصیلی دانشجویان و نگرانیهای مربوط به آینده شغلی آن ها بسیار مهم و قابل توجه است و مؤسسات آموزش عالی در این زمینه نقش مهمی ایفا میکنند.
مرور تحقیقات انجام شده بیانگر این است که عوامل گوناگونی ازجمله امید به آینده و دستیابی به شغل و درآمد (عسکری، ١٣٨٤؛ روحی، حسینی، بادله و رحمانی،١٣٨٦؛ مولوی، رستمی، فدایی نائینی، محمدنیا، رسول زاده ،١٣٨٦) بر انگیزه تحصیلی دانشجویان تأثیر میگذارد.
ابتدا از بین مراجعان مرکز مشاوره دانشگاه شهرکرد با اجرای پیش آزمون ، دانشجویان دارای انگیزه پایین (نمره کمتر از ٦٥ در مقیاس انگیزه تحصیلی والرند) مشخص گردیدند و سپس اثر آموزش مهارت انتخاب شغل بر روی انگیزه آن ها بررسی گردید.
یکی از اجزاء مهارت تصمیم گیری شغلی راهبردهای حل مسئله بوده که در طی جلسات آموزشی به مخاطبان آموزش داده شده و به وسیله آن فرد میتواند راهبردهای مؤثر و سازش یافته مقابله ای برای مشکلات روزمره را تعیین ، کشف یا ابداع کند (دزوریلا و شیدی،١٩٩٢، به نقل از آقایوسفی و نسیم شریف ،١٣٩١) نیز باعث افزایش انگیزه درونی میشود که یافته های پژوهش حاضر با این نتیجه همخوان است .
از طرفی نتایج نشان داد که آموزش مهارت های انتخاب شغل بر بیانگیزگی دانشجویان مؤثر بوده که با پژوهش های حسین زاده (١٣٨٩)، پیرزهی و بهروان (١٣٩١) همسو میباشد.
; Tramayne, Selena; Hoxha, Denada; Telander, Kyle; Fan, Xiaoyan; Lent, Robert W.
(2006), "Adapting the Career Development inventory-Australian for cross-cultural research", Journal of Vocational Behavior.