چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر نوع دوستی بر قابلیت یادگیری سازمانی ادارک شده با نقش میانجی تعارض ارتباطی در اداره کل ورزش و جوانان استان های گیلان و مازندران می باشد. روش تحقیق توصیفی-همبستگی و جامعه آماری کلیه کارکنان ادارات و سازمان های ورزش و جوانان استان گیلان و مازندران، از پرسش نامه های جمع آوری شده از طریق نمونه گیری تصادفی ساده، 218 نمونه انتخاب گردید. تحلیل مسیر نشان می دهد نوع دوستی بر قابلیت یادگیری سازمانی ادراک شده در ادارات ورزش دو استان تاثیر معنی داری دارد، بین نوع دوستی و تعارض ارتباطی در ادارات ورزش دو استان رابطه معنی داری وجود دارد، همچنین تعارض ارتباطی اثر منفی بر قابلیت یادگیری سازمانی ادراک شده در ادارات ورزش دو استان دارد و در نهایت تعارض ارتباطی نقش میانجی در نوع دوستی و قابلیت یادگیری سازمانی ادراک شده در ادارات ورزش دو استان دارد. مسئولان و سیاست گذاران باید توجه خاصی به گسترش نوع دوستی، افزایش قابلیت های یادگیری ادراک شده سازمانی و تقویت روحیه تیمی در سازمان ها داشته باشند تا بر مساله تعارض مسلط شده و همدلی و کارایی را بین کارکنان بیشتر کنند.
خلاصه ماشینی:
اهميت پژوهش حاضر نياز به تغيير در شيوه اي که در آن سازمان ها مديريت ميشوند، نشان ميدهد که سازمان ها بايد ارتباطات همبستگي و همکاري را تحريک کند و از محيط هاي داخلي رقابت و خود محور بودن براي تسهيل در يادگيري ادراک شده سازماني جلوگيري کنند، اين پژوهش به سازمان ها کمک ميکند تا مفهوم نوع دوستي بهتر درک کرده و از طريق قابليت يادگيري سازماني ادراک شده منجر به افزايش عملکرد سازمان ها شود.
Fornell & Larcker جدول ٣: ضرايب پايايي مرکب و آفاي کرونباخ ضريب پايايي مرکب (CR) ضريب پايايي آلفاي کرونباخ نوع دوستي 0/823 0/732 تعارض 0/742 0/815 قابليت يادگيري سازماني 0/845 0/579 روش آماري براي تحليل و سنجش مدل اين پژوهش از تحليل داده ها به وسيله مدل معادلات ساختاري (SMART-PLS) استفاده شد.
به علاوه ، يافته هاي آنها نشان ميدهد که سيستم پاداش قادر است ارتباط منفي بين رابطه تعارض ارتباطي و رفتار شهروندي سازماني را تقويت کند و در نهايت گاينوت و همکاران (٢٠١٥) به اين نتيجه رسيدند که از خود گذشتگي و نوع دوستي ظرفيت يادگيري سازماني ادراک شده را تسهيل ميکند و نوع دوستي در سازمان ها ميتوانند به طور غيرمستقيم با کاهش رابطه تعارض ارتباطي، قابليت يادگيري سازماني را تسهيل کند.
n-FermiMlle، Guinot-Jacob, Chiva-Ricard on organizational learning", International Journal of Conflict Management Vol. 26 No. 1, 2015, 85-112.
The role of organizational learning capability", International Journal of Manpower, Vol. 36 Iss 3, 271-295.