چکیده:
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی نقش پیامهای آموزشی سیمای جمهوری اسلامی ایران در الگوی بهینه مصرف آب در بین زنان خانهدار تهرانی است. روش این تحقیق پیمایشی و جامعه آماری این تحقیق را دو میلیون و چهارصد و دوازده هزار و هشتصد و هیجده زن خانهدار تهرانی تشکیل میدهند. حداقل حجم نمونه براساس فرمول کوکران با خطای 5 درصد و حداکثر واریانس در سطح اطمینان 95 درصد برابر400 نفر بود، روش نمونهگیری خوشهای سه مرحلهای در مناطق پنجگانه (مناطق 3 (شمال)، 4 (شرق)، 5 (غرب)، 6 (مرکز) و 16 (جنوب) شهر تهران به تصادف انتخاب شدند. مقدار ضریب همبستگی و آزمون آماری نشان میدهد که متغیر وابسته مدل (الگوی بهینه مصرف آب) با متغیرهای مستقل مدل (سطح آگاهی زنان خانهدار) (ضریب همبستگی315/0-)، (میزان تاثیرگذاری پیامهای آموزشی تلویزیون) (ضریب همبستگی635/0-)، (میزان مشارکت در عمل به پیامهای آموزشی تلویزیون) (ضریب همبستگی 221/0-)، (میزان تکرار پیامهای آموزشی تلویزیون) (ضریب همبستگی 274/0-)،و (میزان رضایت از عملکرد تلویزیون در اشاعه فرهنگ مصرف بهینه آب) (ضریب همبستگی 244/0-) رابطهای معکوس دارند. مقدار ضریب همبستگی و آزمون آماری نشان میدهد که بین متغیر وابسته مدل (الگوی بهینه مصرف آب) و متغیر مستقل (میزان آشنایی با پیامهای آموزشی تلویزیون) رابطه وجود ندارد (ضریب همبستگی095/0).
خلاصه ماشینی:
حال پرسش این است که چگونه میتوان مسائل شهری را از طریق رسانه به زندگی عادی شهروندان وارد کرد و یک حوزه عمومی در سطح ملی شکل داد و در این زمینه برنامهریزی و سیاستگذاریهایی برای حل معضلاتی مانند مصرف نادرست و ایجاد مسائل و معضلات شهری را فراهم آورد؟ مدل مفهومی مدل مفهومی رابطه بین پیامهای آموزشی سیمای جمهوری اسلامی ایران با الگوی بهینه مصرف آب در بین زنان خانهدار تهرانی (به تصویر صفحه مراجعه شود.
آزمون آماری نشان میدهد که نا همبسته بودن متغیرهای پیامهای آموزشی مصرف آب و میزان مشارکت زنان خانهدار تهرانی در خصوص مصرف بهینه آب در سطح 1 درصد معنیدار است یعنی فرضیه H0 در سطح 1 درصد رد میشود و وجود رابطه پذیرفته میشود.
بین میزان تکرار پیامهای آموزشی مصرف آب از سیمای جمهوری اسلامی ایران با الگوی بهینه مصرف آب از سوی زنان خانهدار تهرانی رابطه وجود دارد نمایش فرضیه فوق با نمادها به این صورت است (به تصویر صفحه مراجعه شود.
آزمون آماری نشان میدهد که نا همبسته بودن متغیرهای تکرار پیامهای آموزشی مصرف آب و الگوی بهینه مصرف آب از سوی زنان خانهدار تهرانی در سطح 1 درصد معنیدار است یعنی فرضیه H0 در سطح 1 درصد رد میشود و وجود رابطه پذیرفته میشود.
آزمون آماری نشان میدهد که نا همبسته بودن متغیرهای پیامهای آموزشی مصرف آب و الگوی بهینه مصرف آب در بین زنان خانهدار تهرانی در سطح 1 درصد معنیدار است یعنی فرضیه H0 در سطح 1 درصد رد میشود و وجود رابطه پذیرفته میشود.