چکیده:
کارء فضای کار اداری و بهره وری به دلیل ارتباط تنگاتنگ با سایر ساختارهای مدنی از عوامل کلیدی توسعه محسوب می شوند
به نحوی که بهبود در آنها اساس تحولات دیگر می گردد. از این رو سازمان ها ورای نیازهای کارکردی خود به فضایی مطلوب نیاز
دارند تا با ایجاد رضایت شغلی در کارمندان خودء بهرهوری سازمان را افزایش دهند.از مهم ترین عوامل موثر بر رضایت شغلی»عوامل
محیطی و عوامل روانشناختی فضای کار است. در این مقاله به منظور دستیا بی به ویژ گی های فضاهای مطلوباداری در کشورءعوامل
فوق در میان ۲۰۸ کازمند ۱۴ اداره مختلف در شهر تبریز مورد بررسی قرار گرفته و میزان تاثیر گذاری هر کدام از آنها بر مطلوییت
فضای کار ارائه می گردد. این پژوهش نشان داد کهعوامل روانی بیشترین تاثیر را در این رابطه دارند. شرایط روانی را شاخصهایی از
نوع مدیریت و سلسله مراتب اداری تبیین می کنند لذا در طراحی فضاهای کار اداری در ایران» نوع کار و نحوهارتباط مافوق پا زیردستان
بسیار با اهمیت است و طرح اداره می باید تسهیلگر همکاری بین مدیران با کارکنان و کارکنان با همدیگر بوده و با ایجاد شرایط
محیطی - روانی مناسب» فضای کار اداری مطلوب را برای کار کنان ایجاد نماید.