چکیده:
زمینه و هدف: ارتقای عملکرد و بهرهوری سازمانها، نهادها و دستگاههای اجرایی کشور از طریق توانمندسازی مدیران حال حاضر کشور و نهادینهسازی روحیه جانشینپروری در آنان، امکانپذیر خواهد بود. در پژوهش حاضر به مطالعه تاثیر یادگیری سازمانی بر مدیریت جانشینپروری با نقش میانجی و تعدیلکنندگی تعهد سازمانی پرداخته شده است. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارمندان رسمی شاغل درسازمان اتکا است. نمونه آماری با توجه به جدول کرجسی مورگان 127 نفر بوده است که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش مشتمل بر سه پرسشنامه استاندارد تعهد سازمانی آلن و میر، جانشینپروری متقی و یادگیری سازمانی نیفه بوده است. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از نرمافزار لیزرل استفاده شد. یافتهها: یافتههای حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها حاکی از آن است که مهارتهای فردی، یادگیری گروهی و تفکر سیستمی بر تعهد سازمانی و نیز تعهد سازمانی بر مدیریت جانشینپروری تاثیر مستقیم، مثبت و معنادار دارد. همچنین تاثیر مثبت و معنادار مهارتهای فردی، یادگیری گروهی و تفکر سیستمی بر جانشینپروری تایید شد. نتیجهگیری: ابعاد یادگیری سازمانی شامل مهارتهای فردی، یادگیری گروهی و تفکر سیستمی بر تعهد سازمانی و تعهد سازمانی بر مدیریت جانشینپروری تاثیر مثبت و معنیدار دارد.