چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی با مدیریت دانش بودکه به روش توصیفی ازنوع همبستگی اجرا شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیهی پژوهشگران پژوهشگاه صنعت نفت تهران به تعداد 245 نفر بود. نمونه آماری براساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان ،تعداد 150 نفر با بهره گیری از روش نمونهگیری تصادفی سیستماتیک انتخاب گردید. در این پژوهش از دو ابزار اندازه گیری یکی پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی اورگان و کانوسکی (1996) ودیگری پرسشنامه مدیریت دانش نوناکا و همکارانش (1995) استفاده شده. نتایج نشان دادکه بین رفتار شهروندی سازمانی درابعاد،نوع دوستی،وجدان،جوانمردی و فضیلت و مدیریت دانش همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین مدیریت دانش درابعاد،خلق دانش،تسهیم دانش،بکارگیری دانش و ذخیره سازی دانش و رفتار شهروندی سازمانی همبستگی مثبت و معناداری مشاهده شد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به درجه آزادي١٤٩ در سطح احتمال خطاپذيري ٠٠٥>p وسطح همبستگي بدست آمده که از جدول بحراني بزرگتر است ، مي توان گفت فرضيه مبتني بر وجود همبستگي بين متغيرها تاييد مي شود و لذابين رفتار شهروندي سازماني و مديريت دانش در بعد ذخيره دانش در پژوهشگاه صنعت نفت رابطه معني داري مشاهده گرديد.
با توجه به درجه آزادي١٤٩ در سطح احتمال خطاپذيري ٠٠٥>p وسطح همبستگي بدست آمده که از جدول بحراني بزرگتر است ، مي توان گفت فرضيه مبتني بر وجود همبستگي بين متغيرها تاييد مي شود و لذابين رفتار شهروندي سازماني و مديريت دانش در بعد خلق دانش در پژوهشگاه صنعت نفت رابطه معني داري مشاهده شد.
با توجه به درجه آزادي١٤٩ در سطح احتمال خطاپذيري ٠٠٥>p وسطح همبستگي بدست آمده که از جدول بحراني بزرگتر است ، مي توان گفت فرضيه مبتني بر وجود همبستگي بين متغيرها تاييد مي شود و لذابين رفتار شهروندي سازماني و مديريت دانش در بعد بکارگيري دانش در پژوهشگاه صنعت نفت رابطه معني داري مشاهده شد.
با توجه به درجه آزادي١٤٩ در سطح احتمال خطاپذيري ٠٠٥>p وسطح همبستگي بدست آمده که از جدول بحراني بزرگتر است ، مي توان گفت فرضيه مبتني بر وجود همبستگي بين متغيرها تاييد مي شود و لذابين مديريت دانش با رفتار شهروندي سازماني در بعد نوعدوستي در پژوهشگاه صنعت نفت رابطه معني داري مشاهده شد.
W. , (2009), Toward A Theory Of Organizational Creativity, Academy Of Management Review, Vol. 43, Pp. 293-321.