چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تبیین موقعیت راهبردی (SWOT Analysis) ادارات آموزش و پرورش استان کردستان میباشد. روش پژوهش، از نوع مطالعات ترکیبی اکتشافی بوده است که در آن، نخست بخش کیفی به اجرا درآمده و پس از آن بخش کمی انجام شده است. در بخش کیفی این پژوهش، با 16 نفر از مدیران و معاونان ادارات، مصاحبه نیمه سازمانیافته انجام شد. نتایج حاصل از از تحلیل محتوای مصاحبهها و بررسی گزارشها و مطالعه عمیق مبانی نظری، در قالب پرسشنامه مستخرج از مصاحبهها تنظیم شد. در بخش کمی پژوهش، پرسشنامه توسط 164 نفر از کارکنان ادارات آموزش و پرورش استان کردستان که جامعه آماری پژوهش میباشند، و طبق فرمول کوکران به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب شده بودند، تکمیل شد. جهت تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوا و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید (98/0=α). دادههای حاصل از پرسشنامههای مذکور، از طریق آمار توصیفی، آزمون t تکنمونهای، آزمون آماری فریدمن، ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد وجود نیروی متخصص در بین معلمان به منظور حضور در سازمان (نقطه قوت)، کمبود بودجه لازم در جهت انگیزه کارکنان و پرداخت اضافه کار آنها (نقطه ضعف)، وجود نرمافزارهای آموزشی و فناوریهای متناسب با شغل و رتبهبندی کارکنان (فرصتها) و کمبود دانش و تکنولوژی بروز در کشور (تهدیدها) از مهمترین اولویتهای تحلیل SWOT میباشد. همچنین نتایج نشان داد جایگاه ادارات آموزش و پرورش استان کردستان در موقعیت so قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش نشان داد وجود نيروي متخصص در بين معلمان به منظور حضور در سازمان (نقطه قوت )، کمبود بودجه لازم در جهت انگيزه کارکنان و پرداخت اضافه کار آن ها (نقطه ضعف )، وجود نرم افزارهاي آموزشي و فناوريهاي متناسب با شغل و رتبه بندي کارکنان (فرصت ها) و کمبود دانش و تکنولوژي بروز در کشور (تهديدها) از مهم ترين اولويت هاي تحليل SWOT ميباشد.
در اين ارتباط ، نتايج پژوهش باقريان فر و همکاران (١٣٩٥) نشان داد بالا بودن سطح مرتبه علمي مدرسان (نقطه قوت )، کمبود منابع مالي لازم جهت انجام موفقيت آميز برنامه ها (نقطه ضعف )، وجود حمايت هاي اقتصادي و يارانه هاي اعطايي دولت به آموزش و پرورش (فرصت ها) و مشکلات شخصي و اقتصادي معلمان (تهديدها) از مهم ترين اولويت هاي تحليل swot ميباشد.
حسيبي (١٣٨٦) در تحقيق خود به اين نتايج دست يافت که عوامل چهارگانه سوآت مؤثر بر سازمان آموزش و پرورش به شرح ذيل ميباشد: نقاط قوت شامل : توانايي پيش بيني متون و محتوا منطبق با نياز معلمان ، برخورداري از سيستم اطلاعات و ارتباطات ، زمينه آموزش از راه دور فراهم آمده است ، توانايي کاربرد روش هزينه – فايده درون سازماني، توانايي صرفه جويي در هزينه هاي اضافي و جانبي تشريفاتي، وجود محيط دوستي و صميمي بين کارکنان آموزش و پرورش ، نقاط ضعف : کمبود بودجه لازم جهت انجام برنامه ها، کمبود اطلاعات و آمارهاي دقيق هزينه هاي تمام شده ، هزينه هاي غيرلزوم در مناطق ، عدم بهره مندي مدارس و مراکز از امکانات تکنولوژي .