چکیده:
مطالعه حاضر به منظور بررسی اثر مدلهای مختلف تصویرسازی ذهنی بر تعادل پویای سالمندان شهر اهواز انجام شد. در این مطالعه نیمه تجربی از بین کلیه سالمندان 60 تا 80 ساله این شهر، 75 نفر به صورت در دسترس و هدفمند انتخاب و بطور تصادفی در 5 گروه 15 نفری تمرین بدنی، تصویرسازی ذهنی پتلپ، تصویرسازی ذهنی سنتی، ترکیب تمرین بدنی و تصویرسازی ذهنی پتلپ و ترکیب تمرین بدنی و تصویرسازی ذهنی سنتی قرار گرفتند. مطالعه شامل تکلیف تعادل پویا (بلند شدن و راه رفتن زماندار) بود. پروتکل تمرینی، 3 جلسه درهفته به مدت 6 هفته صورت گرفت و سپس پس آزمون به عمل آمد. آزمون یادداری 2 هفته پس از آخرین جلسة تمرینی گرفته شد. بعد از بررسی نرمال بودن دادهها، برابری واریانسها و همسانی ماتریس کواریانس دادههای اندازهگیری، دادهها به روش آماری تحلیل واریانس درون گروهی با اندازهگیری تکراری، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شد. نتایج حاکی از پیشرفت معنادار هر یک از گروهها در مراحل آزمون بود (001/0 p=). همچنین نتایج حاکی از تفاوت معنیدار بین گروهها در مراحل اکتساب (001/0 p=) و یادداری (001/0 p=) بود. علاوه بر این، نتایج حاکی از برتری گروه ترکیب تمرین بدنی و تصویرسازی ذهنی پتلپ طی هر دو مرحله اکتساب (95/10 M=) و یادداری (98/10 M=) بود. با توجه به یافتههای این پژوهش، نقش تصویرسازی ذهنی مدل پتلپ به همراه تمرین بدنی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و تأکید براستفاده از آن توصیه میشود.
خلاصه ماشینی:
نتيجه گيري: با توجه به يافته هاي اين پژوهش ، نقش تصويرسازي ذهني مدل پتلپ به همراه تمرين بدني بيش از پيش مورد توجه قرار گرفت که پيشنهاد ميگردد بمنظور افزايش تعادل در سالمندان از اين روش تمريني استفاده شود.
نتايج اطلاعات اسکن مغز نشان داد که در 1- Elderly 4- Holmes & Collins -2 Mental imagery 5- PETTLEP’s mental imagery -3 Magill ساختارهاي فعال مغز در طول تمرين بدني و تصويرسازي ذهني يک همپوشاني قابل توجهي وجود دارد (١٠).
از جمله تحقيقات انجام شده در مورد اثربخشي تصويرسازي ذهني پتلپ همچنين برتري نسبت به تصويرسازي ذهني سنتي و تمرين بدني، ميتوان به تحقيقات طهماسبي بروجني و همکاران (١٧)، افروزه و همکاران (١٨)، رايت و اسميت (١٩)، اسميت و همکاران (١٠)، اسميت و همکاران (٢٠)، رايت و اسميت (٢١)، قرباني و همکاران (٢٢)، 1- Functional equivalence 6- Learning 2- Physical 7- Emotional 3- Environment 8- Perspective 4- Task 9- Botterill 5- Timing 1-0Lang افروزه و افروزه (٢٣) اشاره نمود.
علاوه بر اين ، پس از بررسي هاي لازم در زمينه بکارگيري تصوير سازي سنتي و نوين محقق تنها با يک تحقيق در مورد تفاوت مدلهاي مختلف تصويرسازي اعم از سنتي و PETTLEP و تفاوت آنها با تمرين فيزيکي بر اجراي مهارتهاي تعادلي برخورد کرد که آن نيز در دختران جوان انجام گرفته بود (١٧)، لذا انجام چنين تحقيقي در سالمندان ضروري به نظر ميرسد.
به طور کلي نتايج تحقيق حاضر نشان داد که ترکيب تمرين بدني با تصويرسازي پتلپ و سنتي به ترتيب باعث بهبود بيشتر تعادل پوياي سالمندان گرديد.
Journal of Imagery Research in Sport and Physical Activity.