چکیده:
مقدمه و هدف: افزایش عملکرد شناختی و حرکتی از اهداف مهم است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تمرین ریتمیک بر حافظه و توجه کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر بود. روش شناسی: این پژوهش نیمه تجربی و از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. به این منظور 20 کودک 7 تا 10 ساله از بین 600 دانشآموز مدارس ابتدایی شهر تبریز به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. آنها در دو گروه تمرین ریتمیک و گروه کنترل بر اساس سن و بهره هوشی همتاسازی شدند. برنامه به صورت 18 جلسه و هر هفته دو جلسه و هر جلسه 45 دقیقه انجام گرفت. قبل از شروع جلسات و در پایان آخرین جلسه پرسشنامۀ عصب روانشناختی کانرز 2004 توسط والدین آنان تکمیل شد. در این تحقیق از تی وابسته و مستقل با سطح معنیداری 05/0 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که گروه تمرین ریتمیک پس از اتمام دوره مداخله در کارکرد حافظه (p= 0.002) و توجه (p= 0.001) با توجه به میانگینها نسبت به گروه کنترل بهتر بود. نتیجهگیری: با توجه به برتری گروه تمرین ریتمیک در کارکرد حافظه و توجه، پیشنهاد میگردد حرکات ریتمیک در برنامۀ کلاسهای تربیت بدنی، فوق برنامه و منزل استفاده شود.
خلاصه ماشینی:
تأثیر تمرین ریتمیک بر حافظه و توجه کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر 1 بهروز قربان زاده چکیده مقدمه و هدف : افزایش عملکرد شناختی و حرکتی از اهداف مهم است .
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تمرین ریتمیک بر حافظه و توجه کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود.
نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش حرکات ورزشی ایروبیک بر بهبود کارکردهای اجرایی و توجه کودکان با ناتوانیهای یادگیری عصب روان شناختی مؤثر است (٢٥).
از آنجا که پرورش مهارت های حرکتی موجب بهبود رشد ذهنی و شناختی میشود و نیز با توجه به اهمیت موضوع و اینکه برنامه های تدوین شده اغلب در دسترس نبوده و قابل استفاده برای معلمان و مربیان در یک سال تحصیلی نیستند و همچنین از طرفی نبود مطالعات کافی در زمینه تأثیر تمرین ریتمیک بر عملکردهای شناختی خصوصاً در افراد با نیازهای خاص به ویژه در کودکان کم توان ذهنی انجام پژوهشی که بتواند با انجام مداخلات مناسب در زمینۀ رشد و پیشرفت هرچه سریع تر این مهارت ها گام نهد؛ ضروری به نظر میرسد.
Nichol, Parachikova and Cotman 5.
Vogt, Schneider, Abeln, Anneken and Strüder 3.
Effect on short-term memory and spelling games educational elementary students with learning disabilities.
The effect of educational games on short-term memory and dictation primary school students with specific learning disabilities.
Effects of motor sequence training on attentional performance in ADHD children.
Voluntary aerobic exercise increases the cognitive enhancing effects of working memory training.
Short-term exercise to exhaustion and its effects on cognitive function in young women.