چکیده:
زمینه و هدف: نقص در ادراک دیداری حرکت از جمله موضوعهایی است که امروزه در رابطه با اختلالات عصب شناختی مانند نارسایی توجه/ بیش فعالی مطرح میشود. این سیستم ادراکی در استخراج اطلاعات کلی حرکت، اغلب به صورت تعیین نسبت اطلاعات اصلی و مفید حرکت (سیگنال) به اطلاعات غیر ضروری و مزاحم (نوفه) عمل میکند. این مطالعه به هدف مقایسه ادراک دیداری حرکت در حضور نوفه و نیز حافظه کاری در دو گروه کودکان با نقص توجه/ بیش فعالی و کودکان سالم انجام گردیده است. روش شناسی: تحقیق حاضر از جمله طرحهای توصیفی از نوع علی- مقایسهای میباشد. نمونه این تحقیق را 25 کودک با اختلال توجه/ بیش فعالی و 25 کودک سالم تشکیل دادند که به صورت در دسترس انتخاب شدند. آزمونهای تحقیق شامل آزمون ادراک زیستی حرکت و آزمون ادراک نقاط نورانی از آزمونهای ادراک بصری و آزمون هوش وکسلر به منظور شناسایی حافظه کاری میباشد. از شیوه آماری تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون تی مستقل در بررسی تفاوت دو گروه استفاده شد. یافتهها: عملکرد دو گروه کودکان با و بدون نارسایی توجه در دو آزمون ادراکی نقاط نورانی و ادراک زیستی حرکت، تنها در شرایط نوفهای در حد متوسط با انسجام 50% متفاوت است. همچنین، نتایج بررسی ادراکی در سه شرایط نوفهدار در هر گروه نشان داد که این تفاوت در دو آزمون نقاط نورانی و ادراک زیستی حرکت در گروه کودکان دارای اختلال بیش فعالی/ نقص توجه دیده نمیشود. وجود نقص در حافظه کاری در این گروه نیز مشخص گردید (05/0p نتیجه گیری: وجود تفاوت در کودکان با اختلال توجه/ بیش فعالی در زمینه ادراک دیداری حرکت در محیط نویزدار نسبتا پیجیده، نشان می-دهد که توانایی پردازشی این دسته از افراد دچار ضعف میباشد و به توجه بیشتری برای پیشگیری از آسیبهای بعدی نیاز میباشد.
خلاصه ماشینی:
این مطالعه به هدف مقایسه ادراک دیداری حرکت در حضور نوفه و نیز حافظه کاری در دو گروه کودکان با نقص توجه / بیش فعالی و کودکان سالم انجام گردیده است .
همچنین ، نتایج بررسی ادراکی در سه شرایط نوفه دار در هر گروه نشان داد که این تفاوت در دو آزمون نقاط نورانی و ادراک زیستی حرکت در گروه کودکان دارای اختلال بیش فعالی/ نقص توجه دیده نمیشود.
روش شناسی پژوهش تحقیق حاضر از جمله طرح های توصیفی از نوع علی- مقایسه ای میباشد و به منظور بررسی چند فاکتور ادراکی و شناختی در اختلال توجه / بیش فعالی شامل توانایی پردازشی ادراک دیداری حرکت و توانایی شناختی حافظه کاری انجام شده است .
نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیری در کودکان با نقص توجه / بیش فعالی و کودکان سالم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} *معنی داری در سطح ٠/٠٥ در جدول ٢ مشاهده میشود که عملکرد دو گروه کودکان با و بدون اختلال نارسایی توجه در دو آزمون ادراکی نقاط نورانی و ادراک زیستی حرکت ، تنها در شرایط نوفه دار متوسط با انسجام ٥٠% تفاوت وجود دارد.
نتایج وجود تفاوت در اجرای دو آزمون ادراکی نقاط نورانی و ادراک زیستی حرکت در شرایط نوفه دار را در گروه کودکان دارای اختلال بیش فعالی/ نقص توجه نشان نداد (به ترتیب آزمون ها (p٠٢٤٠ = (٤٣ ,١)p, F٠١٢٠ = (٢١٨)F).
Prevalence, Recognition, and Treatment of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder in a National Sample of US Children.
Visual Processing of Biological Motion in Children and Adolescents with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder: An Event Related Potential-Study.
N. Development of sampling efficiency and internal noise in motion detection and discrimination in school-aged children.