چکیده:
وجود درد در زندگی یکی از مهمترین دلایل بر همزننده بهداشت روانی افراد است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد بر انعطافپذیری روانشناختی، و ناگویی هیجانی زنان مبتلا به درد مزمن بود. طرح این پژوهش به صورت شبهآزمایشی با پیش-آزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل تمامی زنان 65-18 سالۀ دارای درد مزمن مراجعهکننده به کلینیکهای درمانی شهر ساری در سال 1395 بود که از بین آنها نمونهای به حجم 30 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند و مقیاسهای انعطافپذیری شناختی (دنیس و وندروال) و ناگویی هیجانی (بگبی، پارکر و تیلور،) را تکمیل کردند. گروه آزمایش طی هشت جلسۀ یک ساعته تحت آموزش برنامه پذیرش و تعهد قرار گرفتند اما گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیره و چندمتغیره نشان داد نمرات گروه آزمایش در مقایسه با نمرات گروه کنترل در متغیر انعطافپذیری روانشناختی به طور معنادار افزایش یافته است . و در مؤلفه تفکر عینی کاهش معنادار داشته است . بنابراین نتیجه میگیریم آموزش پذیرش و تعهد بر انعطافپذیری روانشناختی و ناگویی خلقی زنان مبتلا به درد مزمن تاثیر مطلوبی دارد و میتوان برای افزایش انعطافپذیری روانشناختی و کاهش ناگویی خلقی در زنان مبتلا به درد مزمن از این روش آموزشی استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد بر انعطاف پذیری روان شناختی و ناگویی هیجانی زنان مبتلا به درد مزمن ** ٢، آرزو مجرد مهدیس تیلکی * ١، محبوبه طاهر ٣ و *** **** بهنام جعفری ثانی 4 چکیده وجود درد در زندگی ، مهم ترین دلیل بر هم زننـدة بهداشـت روانـی افـراد اسـت .
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد بر انعطاف پذیری روان شناختی و ناگویی هیجانی زنان مبتلا به درد مزمن بود.
جامعـۀ آمـاری شـامل تمامی زنان ٦٥-١٨ سالۀ دارای درد مزمن مراجعه کننده بـه کلینیـک هـای درمـانی شهر ساری در سال ١٣٩٥ بودند که از بین آن ها نمونـه ای بـه حجـم ٣٠ نفـر بـا استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند و مقیاس های انعطاف پـذیری شـناختی (دنـیس و وندروال ) و ناگویی هیجانی (بگبی ، پارکر و تیلور) را تکمیل کردند.
بنابراین ، نتیجه مـی گیـریم آمـوزش پـذیرش و تعهـد بـر انعطـاف پـذیری روان شناختی و ناگویی هیجانی زنـان مبـتلا بـه درد مـزمن تـأثیر مطلـوبی دارد و می توان برای افزایش انعطاف پذیری روان شناختی و کـاهش نـاگویی هیجـانی در زنان مبتلا به درد مزمن از این روش آموزشی استفاده کرد.
بـا توجـه بـه اهمیـت و اثربخشی این روش درمانی ، پژوهش حاضر درصدد پاسـخگویی بـه ایـن سـؤال بـود کـه آیـا آموزش پذیرش و تعهد بر انعطاف پذیری روان شناختی و ناگویی هیجـانی زنـان مبـتلا بـه درد مزمن مؤثر است ؟ 1.
نتایج پژوهش نشان داد که آموزش پـذیرش و تعهد موجب بهبود میزان انعطاف پذیری روان شناختی و ناگویی هیجانی در زنان مبتلا به درد مزمن می شود.