چکیده:
این پژوهش با هدف پیشبینی گرایش به رفتارهای پرخطر با باورهای دینی، هیجانخواهی، استفاده از رسانهها، آلودگی محیط و متغیرهای جمعیتشناختی در دانشجویان دختر اجرا شد. طرح پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری همه دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 94ـ1393 بودند. نمونه پژوهش 290 دانشجوی دختر بود که به شیوه تصادفی ساده از دانشکدههای مختلف دانشگاه اصفهان انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس خطرپذیری جوانان ایرانی (زادهمحمدی و احمدآبادی،1390)، پرسشنامه سنجش استفاده از رسانههای ارتباطی (الیاسی، 1393)، مقیاس هیجانطلبی زاکرمن، پرسشنامه باورهای دینی (کشاورز، مهرابی و سلطانیزاده، 1388)، پرسشنامه محققساخته سنجش آلودگی محیط و پرسشنامه ویژگیهای جمعیتشناختی بود. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد باورهای دینی، هیجانخواهی، آلودگی محیط و سن آزمودنیها رابطه معنادار با گرایش به رفتارهای پرخطر دارند (p<0.01). تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی هم نشان داد از بین متغیرهای مرتبه اول، خردهمقیاس عمل به مناسک دینی، خردهمقیاس عدم بازداری از مقیاس هیجانخواهی، آلودگی محیط، میزان استفاده از فضاهای اجتماعی مجازی و از بین عوامل مرتبه دوم، سن پدر و مادر در مجموع 9/54 درصد از گرایش به رفتارهای پرخطر را تبیین میکند p<0.01)
خلاصه ماشینی:
تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی هم نشان داد از بین متغیرهای مرتبۀ اول، خردهمقیاس عمل به مناسک دینی، خردهمقیاس عدم بازداری از مقیاس هیجانخواهی، آلودگی محیط، میزان استفاده از فضاهای اجتماعی مجازی و از بین عوامل مرتبۀ دوم، سن پدر و مادر در مجموع 9/54 درصد از گرایش به رفتارهای پرخطر را تبیین میکند (01/0P<).
رفتارهای پرخطر، باورهای دینی، هیجانخواهی، رسانهها، آلودگی محیط و دانشجویان دختر Predicting the Tendency to High Risk behaviors based on Religious Beliefs, Emotion Seeking, Environmental Polution and Media among Female Students Hossein Ali mehrabi.
Academic member, University of Isfahan, Isfahan, Iran Abstract The purpose of this study was to predict the tendency of high risk behaviors based on religious beliefs, emotion seeking, environmental polution and media in female university students.
Thus, in a correlational research design, 290 students were randomly selected and were assessed by Iranian Adolescents Risk Taking Scale (IADS), the Questionnaire for Measurement Rate of Use of Media (elyasi, 1393), Emotion Seeking Scale (Zukerman), Questionnaire of Religious Beliefs (Keshavarz & et al.
بر این اساس، این مطالعه دو فرضیۀ اصلی داشت: 1ـ بین هیجانخواهی، باورهای دینی، آلودگی محیط و میزان استفاده از رسانهها با گرایش به رفتارهای پرخطر در دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان رابطه وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری این مطالعه با هدف پیشبینی گرایش به رفتارهای پرخطر براساس برخی عوامل روانی اجتماعی نظیر هیجانخواهی، باورهای دینی، آلودگی محیط، میزان استفاده از رسانهها و ویژگیهای جمعیتشناختی نظیر سن، طبقۀ اجتماعی ـ اقتصادی، سن و تحصیلات والدین در دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان انجام شد.