چکیده:
هدف پژوهش پیش بینی پیشرفت تحصیلی با استفاده از رویکردهای یادگیری و ادراک از ساختار اهداف کلاس در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز است. طرح پژوهش رابطه ای از نوع همبستگی است. جامعه آماری همه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در سال 94ـ1393 بودند. نمونه شامل 384 دانشجوی زن و مرد بود که به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه رویکردهای مطالعه مارتون و سلجو (1976) و پرسشنامه ادراک از ساختار اهداف کلاس اردن و میدگلی (2000) است. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام تحلیل شد. یافته های گام آخر تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که دو متغیر رویکرد عمیق یادگیری و رویکرد سطحی یادگیری قادر به پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان هستند و در مجموع 38 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین می کنند (05/0>P).
خلاصه ماشینی:
رویکردهای یادگیری، ادراک از ساختار اهداف کلاس، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی اهواز Predicting Academic Achievement by Learning Approaches and Perception of the Classroom Goals among Graduate Students of Islamic Azad University of Ahvaz Mohammad Mohebi Noredin Vand.
psychology, Islamic Azad University of Ahvaz, Iran Abstract The aim of this research was to predict academic achievement by learning approaches and perception of the classroom goal among graduate students of IAU, Ahvaz Branch.
شهرآبادی، رضاییان و حقدوست (1392) در پژوهش خود به بررسی رابطۀ بین یادگیری و پیشرفت تحصیلی پرداختند که نتایج نشان داد در این مطالعه رویکرد عمیق با معدل رابطۀ مثبت و معنیدار و رویکرد سطحی با معدل رابطۀ منفی و معکوس دارد.
بر اساس آنچه گفته شد، هدف از این پژوهش پیشبینی پیشرفت تحصیلی با استفاده از رویکردهای یادگیری و ادراک از ساختار اهداف کلاس در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز است.
فرضیههای پژوهش به این شرح است؛ فرضیۀ 1ـ رویکرد یادگیری عمیق قادر به پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان است.
متغیرهای پیشبین در این پژوهش شامل: رویکردهای یادگیری (عمیق، راهبردی و سطحی) و ادراک از ساختار اهداف کلاس (تبحرگرا، عملکردگرا و عملکردگریز) و متغیر ملاک، معدل کل دانشجویان در سال تحصیلی 94ـ1393 بود.
یافتهها (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجهگیری هدف از پژوهش، پیشبینی پیشرفت تحصیلی با استفاده از رویکردهای یادگیری و ادراک از ساختار اهداف کلاس در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود.
Achievement goals in the classroom: Students, learning strategic and motivation processes, Journal of Educational Psychology, 25, 21-37.