چکیده:
پژوهش باهدف بررسی اثربخشی قصهدرمانی شناختی- رفتاری بر اضطراب کودکان دبستانی انجام شده است. طرح پژوهش از نوع آزمایشی پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. جامعة آماری پژوهش، شامل همة دانشآموزان دختر پایه سوم و چهارم ابتدایی دارای اختلال شهر یزد در سال تحصیلی 93 - 92 بود. بهمنظور انجام این پژوهش، 26 دانشآموز با نشانگان اضطراب فراگیر و اجتماعی به شیوة نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در 2 گروه آزمایشی و گواه قرار داده شدند. ابزار مورد استفادة این پژوهش پرسشنامة علائم مرضی کودکان (CSI-4) (اسپیر افکین و گادو، 1994)، فرم والدین بود. مداخلات مربوط به قصهدرمانی بر روی گروه آزمایش به مدت 12 جلسة 45 دقیقهای انجام و دادههای به دست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که مداخله قصهدرمانی شناختی رفتاری اثر مثبتی بر کاهش اضطراب فراگیر و اجتماعی خفیف کودکان میگذارد (۰۵/ 0> p ) که حاکی از سودمندی قصهدرمانی شناختی رفتاری است.
خلاصه ماشینی:
قصه درمانی، شناختی- رفتاری، اضطراب فراگیر و اجتماعی، دانشآموزان دختر ابتدایی The effectiveness of narrative therapy based on cognitive-behavioral perspective on anxiety of primary school female students Fatemeh Shahabizadeh.
افزون بر این یافتههای پژوهش رحمانی و محب (2010) آقامحمدیان شعرباف، صفدری، قنبری و بنیهاشم (1392)، رمضانی، جهانیان و محمدی (1391) و ناظمی و کرمی (1392) نیز نشان داد قصهدرمانی در کاهش اضطراب کودکان تأثیر قابلتوجهی دارد.
در این راستا یوسفی لویه، دلاور و یوسفی لویه (۱۳۸۷) نیز در تحقیقی تأثیر قصهدرمانی بر کاهش نشانههای اختلال اضطرابی و اختلال همبود روی 7 نفر از دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی را مورد بررسی قرار دادند و نتایج کاهش چشمگیر نشانههای اضطراب در کودکان را نشان داد؛ اما تفاوت پژوهش حاضر با سایر پژوهشهای انجام شده، این است که جلسات قصهدرمانی هیچیک از پژوهشهای صورت گرفته مبتنی بر رویکرد شناختی - رفتاری نبوده است.
بههرحال مطالعات رضایی، پیوستهگر و قدیری (1391)، زارعی، پرنده مطلق، سیدفاطمی، خوشبخت، حقانی و همکاران (1392)، یوسفی لویه، کمالی، قاسمی و توناونکی (2014) با رویکرد شناختی رفتاری، اثربخشی بازیدرمانی را بر کاهش اضطراب اجتماعی کودکان نشان دادند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجهگیری یافتههای این پژوهش نشان داد قصهدرمانی شناختی - رفتاری باعث کاهش اضطراب فراگیر کودکان میشود.
افزون بر این یافتههای پژوهش حاضر نشان داد قصهدرمانی شناختی - رفتاری باعث کاهش اضطراب اجتماعی کودکان میشود.