چکیده:
هدف این پژوهش مقایسه بهزیستی روانی و نیرومندیهای منش در دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی آنان بود. روش تحقیق، علّی- مقایسهای بود. بدین منظور، تعداد 351 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر از دانشکدهها و رشتههای مختلف با روش خوشهای طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامة بهزیستی روانشناختی (ریف، 1989) و پرسشنامة ارزشهای فعال در عمل (فرم کوتاه) (پترسون و سلیگمن، 2004) بود. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که مولفههای بهزیستی روانی و نیرومندیهای منش در دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی آنان بهطور معناداری متفاوت بود (05/ 0>p). بین دانشجویان رشتههای علوم انسانی، فنی- مهندسی، علوم پایه و کشاورزی از لحاظ مولفههای خودمختاری، رشد شخصی، پذیرش خود و بهزیستی روانی (در حالت کلی) و در بین مولفههای نیرومندیهای منش، بهجز مولفههای رهبری، بخشش، فروتنی و شوخطبعی، بین سایر مولفهها تفاوت معناداری وجود داشت (05/ 0>p)، بهطوریکه میانگین نمره به دست آمده برای هر دو متغیر در دانشجویان علوم انسانی بیشتر از دانشجویان فنی- مهندسی بود.
خلاصه ماشینی:
بهزیستی روانی، نیرومندیهای منش، دانشجویان Comparison of psychological well-being and strengths of character in students according to their academic fields Faeze Entezari Shabestar.
Academic member, Maragheh Branch, Islamic Azad University, Maragheh, Iran Abstract The purpose of this study was to compare the psychological well-being and character strengths of students based on their field of study.
بهطوریکه از مجموع 351 نفر نمونه مورد مطالعه، 149 نفر (6/42 درصد) دختر و 202 نفر (4/57 درصد) پسر بود و نیز توزیع فراوانی دانشکدهها نشان داد که 10 نفر (9/2 درصد) از دانشکده علوم پایه، 196 نفر (7/55 درصد) از دانشکده فنی – مهندسی، 70 نفر (20درصد) از دانشکده علوم انسانی و 75 نفر (4/21 درصد) از دانشکده کشاورزی بودند و از این تعداد 10 نفر (9/2 درصد) دانشجوی رشته ریاضی، 112 نفر (7/31 درصد) دانشجوی عمران و معماری، 84 نفر (24 درصد) دانشجوی برق، 39 نفر (1/11 درصد) دانشجوی حقوق، 31 نفر (9/8 درصد) دانشجوی روانشناسی، 27 نفر (7/7 درصد) دانشجوی کشاورزی، 48 نفر (7/13) دانشجوی دامپزشکی بودند ابزار سنجش بهمنظور جمعآوری اطلاعات کمی موردنیاز برای آزمون فرضیات تحقیق از روش میدانی و پرسشنامههای استاندارد (1) بهزیستی روانشناختی ریف (فرم کوتاه) (RSPWB-SF1) ریف و سینگر2 (1989) و (2) ارزشهای فعال در عمل (فرم کوتاه) (VIA-723) پترسون و سلیگمن (2004) استفاده شد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) در جدول (2)، نتایج آزمون لوین برای بررسی همگنی واریانس مؤلفههای بهزیستی روانی در دانشجویان رشتههای علوم انسانی، فنی- مهندسی، علـوم پایه و کشاورزی ارائه شده است.