چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله بازآموزی اسنادی، تنظیم هیجانی و حلمسئله شناختی- اجتماعی در افزایش سازگاری اجتماعی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ابتدایی شهر تهران انجام شد. این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی همراه با مراحل پیشآزمون، پسآزمون و دوره پیگیری بود. 40 دانشآموز با ناتوانی یادگیری 8 تا 12 ساله به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش و یک گروه شاهد قرار گرفتند. آموزشهای بازآموزی اسنای، تنظیم هیجانی و حلمسئله شناختی- اجتماعی طی 8 جلسه یک ساعته، به سه گروه آزمایش ارایه گردید. از پرسشنامه سازگاری اجتماعی ﺳﻴﻨﻬﺎ و ﺳﻴﻨﮓ (1993) در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تکمتغیری و چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. آموزشهای بازآموزی اسنای، تنظیم هیجانی و حلمسئله شناختی- اجتماعی، باعث افزایش معنیدار سازگاری اجتماعی گردید، با این تفاوت که برنامه آموزشی تنظیم هیجانی و حلمسئله شناختی- اجتماعی با اثربخشی یکسان در ارتقای سازگاری اجتماعی موفقتر از برنامه آموزشی بازآموزی اسنادی بود. برنامههای آموزشی که از رویکرد شناختی اجتماعی بندورا برای طراحی بستههای آموزشی بهره میگیرند، تأثیرات معنیدار بیشتری دارند. بنابراین، استفاده از نتایج پژوهش در طراحی برنامههای آموزشی پیشگیرانه و بهبود دستاوردهای آموزشی مؤثر میباشد.
خلاصه ماشینی:
Auerbach, Gross, Tsur, Manor & Shalev 2.
Estell, Jones, Pearl, Van Acker, Farmer & Rodkin 4.
Brotchie, Meyer, Copello & Kidney 4.
Toro, weissberg, gura & liebenstein 2.
از این رو، هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بسته های آموزشی بازآموزی اسنادی، تنظیم هیجانی و حل مسئله ی شناختی-اجتماعی در بهبود سازگاری اجتماعی دانش آموزان با اختلال یادگیری ابتدایی شهر تهران بود.
از این رو سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که آیا بین تاثیر سه روش آموزش بازآموزی اسنادی، تنظیم هیجانی، و حل مساله شناختی - اجتماعی بر افزایش سازگاری اجتماعی دانش آموزان با اختلال یادگیری تفاوت وجود دارد؟ روش این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی بود که در چهارچوب طرح های پیش آزمون ، پس آزمون و پیگیری همراه با گروه گواه انجام شد.
نتایج آزمون تعقیبی بن فرونی برای بررسی تأثیر آموزش بازآموزی اسنادی، حل مسئله و تنظیم هیجان در افزایش سازگاری (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به عدم معناداری تفاوت میانگین ها بر اساس جدول ١٢ (٠٠٥ بحث و نتیجه گیری هدف این پژوهش بررسی اثربخشی بسته های آموزشی بازآموزی اسنادی، تنظیم هیجانی و حل مسئله ی شناختی-اجتماعی در افزایش سازگاری اجتماعی دانش آموزان با اختلال یادگیری ابتدایی شهر تهران بود.
Cooper, Phillips, Johnston, Whyte & MacLeod 2.
Pouw, Rieffe, Stockmann & Gadow 3.
English, John, Srivastava & Gross 4.
یافته های پژوهش نشان داد میزان تأثیر برنامه های آموزش بازآموزی اسنادی ، حل مسأله شناختی -اجتماعی ، و تنظیم هیجانی بر افزایش سازگاری اجتماعی دانش آموزان با اختلال یادگیری متفاوت است .