چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر دو روش تدریس ترکیبی (سنتی و وبلاگ، تالار گفتگو) و روش تدریس (سنتی و تلفن همراه) برای یادگیری انگیزه پیشرفت دانشآموزان پایه نهم انجام شد. روش پژوهش نیمه تجربی با گروه گواه و شاهد است. جامعة آماری پژوهش 100 نفر از دانشآموزان پایه نهم در منطقه 20 تهران ناحیه 5 در سال تحصیلی 1394-95 که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و به 4 گروه 25 نفری دانشآموزان دختر و پسر دستهبندی شدند. گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه هرمنس (1977) صورت گرفت. ضریب پایایی محاسبه شده برای پرسشنامه به میزان 84/0 به دست آمد است. دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی نظیر (فراوانی و درصد) و آمار استنباطی نظیر (آزمون t مستقل و t وابسته) با نرمافزار spss<sub>22</sub> به دست آمد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مؤلفههای انگیزه پیشرفت در 3 مؤلفه اعتمادبهنفس، سختکوشی و پشتکار در گروه دانشآموزان پسر وبلاگ و تالار گفتگو در برانگیختن انگیزه پیشرفت موفقتر عمل کرده و در مؤلفه آینده عملکرد یکسانی از هر دو روش دیده شد. در گروه دانشآموزان دختر در مؤلفه اعتمادبهنفس و پشتکار استفاده از وبلاگ و تالار گفتگو بهتر و در مؤلفه آینده نقش تلفن همراه مؤثرتر بوده است و در آخر در مؤلفه سختکوشی نقش هر دو روش یکسان بود.
خلاصه ماشینی:
مقایسه مؤلفه اعتماد در هر دو روش در دانشآموزان پسر {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} درنتیجه این آزمون لوین به علت آنکه سطح معنیداری دوسویه برابر با 046/0 است و مقدار آماره 062/2 با درجه آزادی 48 و این مقدار از مقدار t در جدول ارائه شده در کتاب آمار که برابر با (01/2) بیشتر است پس میتوان نتیجه گرفت از لحاظ آماری بین این دو روش تفاوت وجود دارد و نقش وبلاگ با تفاوت میانگین 040/1 مؤثر است.
مقایسه مؤلفه پشتکار در هر دو روش در دانشآموزان پسر {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} درنتیجه این آزمون لوین به علت آنکه سطح معنیداری دوسویه برابر با 004/0 است و مقدار آماره 025/3 با درجه آزادی 48 و این مقدار از مقدار t در جدول ارائه شده در کتاب آمار که برابر با (01/2) بیشتر است پس میتوان نتیجه گرفت از لحاظ آماری بین این دو روش تفاوت وجود دارد و نقش وبلاگ با تفاوت میانگین 560/1 مؤثر است.
مقایسه مؤلفه آینده در هر دو روش در دانشآموزان دختر {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} درنتیجه این آزمون لوین به علت آنکه سطح معنیداری دوسویه برابر با 025/0 است و مقدار آماره 32/2 با درجه آزادی 48 و این مقدار از مقدار t در جدول ارائه شده در کتاب آمار که برابر با (01/2) بیشتر است پس میتوان نتیجه گرفت از لحاظ آماری بین این دو روش تفاوت وجود دارد و روش تلفن همراه مؤثرتر است.