چکیده:
کودکی اولین و مهمترین دورة زندگی آدمی است که در آن برای اولین بار مفهوم خود، طبیعت و روابط اجتماعی در آن شکل میگیرد. بر این اساس در هدفگذاری اصلی برای تدوین برنامه درسی ملی نیز به این اهداف برای کودکان پرداخته شده است. یکی از پرسشهایی که برای تحقق اهداف برنامه درسی به آن باید پاسخ داد چگونگی محیط فیزیکی است که امر آموزش و پرورش در آنجا رخ میدهد. از طرفی حضور طبیعت در طراحی فضاهای آموزشی نیز بنا بر مطالعات انجام شده، قابلیتهای بسیار زیادی برای تأمین نیازهای مختلف کودکان در رشد و آموزش و پرورش داراست. این پژوهش با هدف بررسی تأثیراتی که طراحی با رویکرد طبیعتمحور در فضاهای آموزشی دوره ابتدایی میتواند بر رسیدن به اهداف برنامه درسی ملی داشته باشد، شکل گرفته. پژوهش حاضر یک مطالعة توصیفی تحلیلی است که با روش کتابخانهای و بررسی متون و استدلال منطقی شکل گرفته است. یافتههای پژوهش شامل راهکارهای طراحی طبیعتمحور برای دستیابی به اهداف برنامه درسی ملی میباشند که از مهمترین آنها میتوان به استفاده از الگوهای طراحی پایدار در طراحی مدارس، طراحی دو حیاط جداگانه آموزشی و ورزشی اجتماعی، طراحی فضاهای نیمهباز آموزشی در مجاورت فضای کلاسها، استفاده از دید بصری به فضای سبز طبیعی از فضاهای داخلی، استفاده از شیوههای باغسازی ایرانی در طراحی محوطهها، ایجاد تنوع فضایی با ایجاد فضاهای متنوع بسته، باز و نیمهباز، اشاره نمود.
خلاصه ماشینی:
واژههای کلیدی: برنامه درسی ملی، دوره ابتدایی، طبیعت، طراحی مدرسه Nature-based design strategies of primary educational spaces to access the goals of national curriculum of Iran seyedeh somayeh mirmoradi assistant professor babol noshirvani university of technolog mazandaran,babol, babol noshirvani university of technology Abstract Childhood is the first and most important period of human life in which the concept of self, nature and social relations for the first time forms in it.
اهداف تفصیلی برنامههای درسی و تربیتی دوره ابتدایی برای تبلور ارتباط کودک با خلقت The national curriculum of the Islamic Republic of Iran, fourth edition 2010) ) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} یافتهها ارائه راهکارهای طراحی طبیعتمحور برای تحقق اهداف برنامه درسی ملی همانطور که در بخشهای پیشین بیان شد، حضور کودکان در فضاهای طبیعی میتواند باعث کمک در رسیدن به اهداف بیان شده در برنامه درسی ملی داشته باشد.
خلاصة اهداف برنامههای دوره ابتدایی بر اساس برنامه درسی ملی قابل تحقق در فضای معماری طبیعتمحور (منبع: نگارنده) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} - - راهکارهای طراحی طبیعتمحور برای شناخت طبیعت و عناصر طبیعی و پدیدههای خلقت/ تفکر در مورد آنها/برای دستیابی به هدف ارتباط کودک با محیط و خلقت خدا ماهیت مقطع ابتدایی بهگونهای است که نیاز به آشنا شدن با طبیعت و ایجاد علاقه و دوستی و تعلق خاطر نسبت به آن و همچنین پرورش حواس در تماس مستقیم با پدیدههای طبیعی بیشتر احساس میشود.