چکیده:
در دنیای امروز که سهم خدمات در اقتصاد کشورها همواره درحال افزایش است، نوآوری در خدمات و توسعه خدمت جدید (NSD)، برای بنگاههای خدماتی بسیار مهم و حیاتی شده است. یکی از مهمترین مباحث در این حوزه، بررسی علل عدمموفقیت توسعه خدمات جدید در بخشهای مختلف خدماتی در دنیا و بهویژه در کشورمان است. تحقیق حاضر، با رویکردی کیفی مبتنی بر مطالعه چندموردی، به بررسی علل عدمموفقیت توسعه خدمات جدید در اپراتورهای تلفن همراه ایران از منظر فرآیند توسعه آنها پرداخته است. در این تحقیق، از میان تجربیات ناموفقِ توسعه خدمت جدید در اپراتورهای تلفن همراه کشورمان و از طریق نمونهگیری هدفمند، 5 مورد انتخاب شده و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد، درنظر نگرفتن ملاحظات فرهنگی و اجتماعی، فراموشی برخی از گامهای مهم، عدم انجام ارزیابیهای قانونی لازم، رصد نکردن فناوریها و خدمات درحال ظهور، دستهبندی نکردن گامها، درنظر نگرفتن دروازههای تصمیمگیری به تعداد کافی و در مکان مناسب و عدماستفاده از الگوهای موازی در فرآیند توسعه، مهمترین علل عدمموفقیت توسعه خدمات بررسیشده در مطالعات موردی است. در پایان مقاله نیز پیشنهادهایی برای جلوگیری از تکرار تجربههای ناموفق ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی تاریخ دریافت : ١٣٩٧/٧/١٩ تاریخ پذیرش : ١٣٩٧/٩/١٠ چکیده در دنیای امروز که سهم خدمات در اقتصاد کشورها همواره درحال افزایش است ، نوآوری در خدمات و توسعه خدمت جدید (NSD)، برای بنگاه های خدماتی بسیار مهم و حیاتی شده است .
در این تحقیق ، از میان تجربیات ناموفق توسعه خدمت جدید در اپراتورهای تلفن همراه کشورمان و از طریق نمونه گیری هدفمند، ٥ مورد انتخاب شده و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است .
یافته های تحقیق نشان میدهد، درنظر نگرفتن ملاحظات فرهنگی و اجتماعی، فراموشی برخی از گام های مهم ، عدم انجام ارزیابی های قانونی لازم ، رصد نکردن فناوریها و خدمات درحال ظهور، دسته بندی نکردن گام ها، درنظر نگرفتن دروازه های تصمیم گیری به تعداد کافی و در مکان مناسب و عدم استفاده از الگوهای موازی در فرآیند توسعه ، مهم ترین علل عدم موفقیت توسعه خدمات بررسیشده در مطالعات موردی است .
ســپس یافته های حاصــل از مطالعات موردی، بررسی شده و مهم ترین علل شکست توسعه خدمات جدید در اپراتورهای تلفن همراه ایران دسته بندی و ارائه شده است .
یکی از تفاوت هایی که در فرآیند توســـعه خدمات جدید در اپراتوری تلفن همراه در ایران با سایر کشورها وجود دارد، این است که در ایران باید یک گام با عنوان "اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات یا وزارت ارشاد" به فرآیند توسعه خدمت اضافه شود.