چکیده:
سلفیه جهادی بهعنوان گروهی که تنها راه انتشار و تبلیغ معارف اسلامی را جهاد مسلحانه میدانند، با تعریف خاصی که از جهاد ابتدایی دارند، قتال با تمام کفار را، چه محارب و چه غیرمحارب، بهصورت جهاد ابتدایی جایز شمردهاند. تکفیریها برای مشروعیتبخشی به این اقدام خود، به آیه 5 سوره توبه استناد میکنند. آنان این آیه را ناسخ تمام آیات صلح و عفو دانسته و مراد از «مشرکین» در این آیه را عموم کافران، چه محارب و چه غیرمحارب، تلقی کردهاند؛ ازاینرو، آنها قائلاند که بعد از نزول این آیه کشتن تمام مشرکان جایز است. آنان همچنین جهاد ابتدایی را برای تحمیل اسلام به کفار جایز شمردهاند. این در حالی است که با مراجعه به «آیات دیگر قرآن» و «سیره پیامبر$ در برخورد با کفار» و «دیدگاه مفسران بزرگ فریقین» بهخوبی معلوم گردید که این آیه ناسخ آیات صلح نیست و مراد از «مشرکین» در این آیه، مشرکانی است که عهد و پیمان خود را شکستهاند و همچنین رهبران و سران کفر، که مانع از رسیدن معارف اسلام به مردم هستند. علاوه بر این، سیره پیامبر$ نیز در تبلیغ اسلام و برخورد با کفار، توام با رافت و عطوفت بوده است و ایشان هیچگاه دستور قتل کسی را بهجرم کفر صادر نکردهاند.
خلاصه ماشینی:
این در حالی است که با مراجعه به «آیات دیگر قرآن» و «سیرۀ پیامبر$ در برخورد با کفار» و «دیدگاه مفسران بزرگ فریقین» بهخوبی معلوم گردید که این آیه ناسخ آیات صلح نیست و مراد از «مشرکین» در این آیه، مشرکانی است که عهد و پیمان خود را شکستهاند و همچنین رهبران و سران کفر، که مانع از رسیدن معارف اسلام به مردم هستند.
تکفیریها با تمسک به این آیه، جهاد ابتدایی علیه کفار، قبل از دعوت آنان به اسلام را جایز دانسته و قائلاند که در جهاد با کفار، سیرۀ پیامبر$ نیز همین بوده است.
فخر رازی نیز در ذیل این آیه، ضمن بیان موارد متعددی در تبیین مراد از «الذین قاتلوا»، قائل است که قول حق دربارۀ این فقره از آیه آن است که قتال با کفاری جایز است که به قتال با مسلمانان مشغول باشند؛ ازاینرو، کشتن کسانی که در وطن خود هستند و اقدامی علیه اسلام انجام ندادهاند، جایز نیست.
بزرگان اهلسنت نیز اتفاقنظر دارند بر اینکه در صورتی قتال با کفار جایز است که آنان به جنگ علیه مسلمانان اقدام کرده باشند؛ ازاینرو، جایز نیست شخصی را صرفا بهسبب کفر و عدمپذیرش اسلام، به قتل رساند؛ همان گونه که از آیۀ )قاتلوا الذین لا یؤمنون بالله و لا بالیوم الآخر و لا یحرمون ما حرم الله و رسوله و لا یدینون دین الحق من الذین أوتوا الکتاب حتی یعطوا الجزیة عن ید و هم صاغرون( فهمیده میشود.
نقد تکفیریها جهاد ابتدایی را برای تحمیل اسلام به کفار جایز میدانند؛ در حالی که قرآن مبدأ اجبار در پذیرش دین را رد کرده است.