چکیده:
در مطالعات مختلف به منظور مدل کردن بار چرخ در سطح روسازی از حالتهای مختلف استفاده شدهاست. حال آنکه هر یک ازاین مدلها چه مقدار به واقعیت نزدیک هستند جای سوال دارد. در این مطالعه سعی شده چند حالت متداول برای مدل کردن بار چرخ بررسی و بهترین حالت معرفی شود. پنج حالت مختلف شامل بار متحرک بدون همپوشانی، بار متحرک با 25 درصد همپوشانی، بار لحظهای، بار نیم سینوسی و بار استاتیکی مورد ارزیابی قرار گرفت. با شبیهسازی روسازی و بار چرخ در سطح روسازی در نرم افزار آباکوس و تقسیم روسازی به المانهای کوچک، هر یک از این مدلها به روش آنالیز المان محدود ارزیابی شدهاند. در نهایت خروجی مربوط به آنالیز هر مدل با خروجی آزمایش میدانی موجود مقایسه گردید. این نتایج نشان میدهند که بار متحرک با 25 درصد همپوشانی بسیار به آزمایش میدانی نزدیک است در حالی که بار لحظهای خطای زیادی دارد.
خلاصه ماشینی:
حالت دیگر بارگذاری استفاده از رابطه نیمسینوسی وابسته به زمان است که شدت تنش را با توجه به سرعت حرکت بار در زمانهای مختلف نشان میدهد]10[.
یکی دیگر از مواردی که میتواند در نتایج تحلیل بسیار تاثیر گذار باشد چگونگی مدل کردن بار چرخ در سطح روسازی است به گونهای که با در نظر گرفتن حالتهای مختلف اعمال بار نتایج آنالیز بسیار تغییر میکند.
در این حالت فشار ناشی از بار چرخ به مدت محدود (متناسب با سرعت حرکت بار) به سطح روسازی وارد میشود(شکل1).
)شکل 1- فشار وارده به سطح روسازی در زمانهای مختلف در بار لحظهای 2-2- بار نیم سینوسی این بارگذاری وابسته به زمان بوده و از رابطه1 محاسبه میشود.
) شکل 2 – فشار وارده به سطح روسازی در زمانهای مختلف در بار نیم سینوسی ]10[ 3-2- بار استاتیکی در این حالت از بارگذاری، تنش به صورت ثابت و بدون توجه به زمان (به صورت دائم) به سطح روسازی وارد شده و برای لایه آسفالت خواص الاستیک در نظر گرفته میشود.
)شکل 5 - شکل شماتیک بار متحرک با 25 درصد همپوشانی در سطح روسازی 3- بارگذاری میدانی روند انجام کار بدین صورت است که نتایج مدلسازی هر یک از انواع حالتهای بارگذاری با نتیجه بارگذاری واقعی (میدانی) مقایسه میشود.
(2012),"Characterisation of Interface Bonding Between Hot-mix Asphalt Overlay and Concrete Pavements: Modelling and in-situ Response to Accelerated Loading.
(2015),"Evaluation of Interlayer Bonding Condition on Structural Response Characteristics of Asphalt Pavement Using Finite Element Analysis and Full-scale Field Tests.
J. (2015) "Finite Element Analysis of Hot-mix Asphalt Layer Interface Bonding".