چکیده:
در مناطق پر جمعیت شهری مسیر تونلهای مترو به ناچار از زیر و یا از جوار ساختمانهای موجود عبور می کند که در بعضی موارد فاصله بین تاج تونل و پی ساختمان بسیار کم می باشد و ساختمانها قبلا بدون پیش بینی های لازم جهت احداث خط مترو و امثال آن احداث شده است. در صورتی که حفاری تونل با کنترل و پیش بینی های لازم انجام نگیرد باعث ایجاد جابجاییها و تغییر شکلهایی در سطح زمین شده و آسیبهای سازه ای بر ساختمانهای اطراف وارد می کند. در این تحقیق پس از بررسی نشست سطح زمین ناشی از احداث ساختمان قبل و بعد از احداث تونل مترو با استفاده از روش تحلیل عددی و محاسبه میزان جابجاییها ناشی از نشست و آسیب های احتمالی مورد مطالعه قرار گرفته است. مطالعه موردی بررسی عددی حفاری تونل خط 2 تبریز بر ساختمان بیمارستان امیر المومنین در نظر گرفته شده است . برای انجام تحلیلهای عددی از نرم افزار PLAXIS 3D TUNNEL استفاده شده است. نتایج حاصل از مدل سازی عددی نشان می دهد که با افزایش سطح مقطع پی ساختمان های که بعدا احداث می شوند نشست پی آن ها کمتر و یکنواخت تر خواهد بود ,و بررسی های نشست سطحی نشان می دهد که با افزایش عمق تونل نیز ، نشست های محاسبه شده به روش عددی نیز کاهش پیدا می کند و محدوده کانتور های تاثیر حفاری نیز بیشتر می شود ودر ضمن میزان نشست ناشی از حفاری تونل محدوده مورد مطالعه تائیر قابل ملاحظه ای بر ساختمان بیمارستان ندارد.
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق پس از بررسی نشست سطح زمین ناشی از احداث ساختمان قبل و بعد از احداث تونل مترو با استفاده از روش تحلیل عددی و محاسبه میزان جابجاییها ناشی از نشست و آسیب های احتمالی مورد مطالعه قرار گرفته است.
نتایج حاصل از مدل سازی عددی نشان می دهد که با افزایش سطح مقطع پی ساختمان های که بعدا احداث می شوند نشست پی آن ها کمتر و یکنواخت تر خواهد بود ,و بررسی های نشست سطحی نشان می دهد که با افزایش عمق تونل نیز ، نشست های محاسبه شده به روش عددی نیز کاهش پیدا می کند و محدوده کانتور های تاثیر حفاری نیز بیشتر می شود ودر ضمن میزان نشست ناشی از حفاری تونل محدوده مورد مطالعه تائیر قابل ملاحظه ای بر ساختمان بیمارستان ندارد.
برای تحلیل عددی در این تحقیق از مدل سازی سه بعدی با نرم افزارPLAXIS 3D TUNNEL استفاده شده است که بر اساس روش اجزا محدود بررسی می کند.
)شکل 2- شرایط مرزی اعمال شده به مدل ساختمان بیمارستان 4- نتایج مدل سازی عددی در شکل های 4 و 3 جهت نشان دادن تغییر میزان جابجایی و همچنین روند توزیع جابجایی در محل کنتورهای جابجایی حاصل از تحلیل توسط نرم افزار بعد از حفاری تونل و عبور از زیر ساختمان ها به صورت سه بعدی نشان داده شده است.
5- تحلیل تأثیر جابجایی زمین بر روی ساختمان بیمارستان امیر المومنین در این قسمت به بررسی آسیب و خسارت های احتمالی وارد بر ساختمان های 5 طبقه در محل مقاطع مدل سازی شده با استفاده از سه روش پرداخته می شود.