چکیده:
هدف کلی این پژوهش طراحی الگوی شایستگی مدیران روابط عمومی میباشد. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه مدیران و روسای شرکت ملی گاز ایران و شرکتهای وابسته به آن می¬باشد. نمونهگیری در دو بخش کیفی (10 نفر از کارشناسان) و کمی (324 نفر) صورت پذیرفت. گردآوری اطلاعات از طریق روش مصاحبه و پرسشنامه صورت پذیرفته است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تائیدی، آزمون آنالیز واریانس، ماتریس همبستگی، ماتریس واریانس-کوواریانس استفاده شد. نتایج بهدستآمده از پژوهش نشان از آن دارد که هفت شایستگی ویژگی شخصیتی، مهارت، توانایی، اعتبار عمومی، نگرش و بینش، دانش، اعتبار حرفهای مهمترین شایستگی مدیران شاغل در روابط عمومی را تشکیل میدهند. با توجه به نتایج بهدستآمده، مدیران شرکت ملی گاز ایران باید شایستگیهای یادشده را مدنظر قرار داده تا بتوانند مدیرانی را انتخاب، انتصاب و پرورش دهند که بیشترین کارایی و اثربخشی را در حوزه روابط عمومی شرکت داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
حال اين سؤال وجود دارد که يک سازمان چگونه ميتواند مطمئن شود که مديران روابط عمومي خود را به نحو مطلوب و با ابزار مناسب انتخاب ميکند؟ بر اساس کدام الگو ؟ در اين راستا، با توجه به آنکه براي هر سازمان و شرکتي، باتوجه به جوسازماني وفرهنگ حاکم بر سازمان و ساير متغيرهاي موجود، الگويي خاص براي شايستگي مديران روابط عمومي تنظيم گردد، تدوين چارچوبي مناسب براي شناسايي و تعيين شايستگيهاي مورد نياز مديران روابط عمومي در شرکت ملي گاز ايران باوجود تمامي شرايط پيچيده مرتبط با موضوعات محلي، ملي و بين المللي آن ضروري است تا از اين طريق بتوان ضمن نظام مند نمودن گزينش مديران روابط عمومي، در زمينه رشد و توسعه آنان نيز اقدامات مؤثرتري را در پيش گرفت .
پيشينه پژوهش در زمينه تدوين الگوي شايستگي مديران پژوهش هاي متعددي انجام شده است که در اين بخش به برخي از موارد مرتبط اشاره ميشود: بروجردي (١٣٩٦) پژوهشي با عنوان " الگوي بومي شايستگي مدير روابط عمومي دولتي در ايران " را مورد مطالعه قرار داده است .
بر اين اساس عوامل مؤثر بر شايستگي مديران روابط عمومي شرکت ملي گاز ايران به شرح ذيل ميباشد: - ويژگي شخصيتي: نتايج ارزيابي پرسشنامه ها گوياي آن است که مهمترين مولفه ها در حوزه ويژگي هاي شخصيتي مديران ، شامل تعهد کاري، داشتن صداقت ، حسن خلق ، اعتماد به نفس ، انعطاف پذيري و رازداري بوده که بايد جهت انتصاب و انتخاب مديران در شرکت مورد توجه قرار گيرد.