چکیده:
هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر تمرینات پی.اس.تی بر عملکرد، یادداری و انتقال تحت فشار بازیکنان نوآموز بدمینتون بود.40 نوآموز بدمینتون به روش جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل مداخلهنما (20 نفر) قرار گرفتند. در آزمونهای اکتساب و یادداری از آزمونهای استاندارد سرویس کوتاه و بلند، تاس کلیر و دراپ و در آزمون انتقال تحت فشار، از روش تجزیهوتحلیل یادداشتبرداری استفاده شد. تمامی شرکتکنندگان مهارتهای اختصاصی بدمینتون را در مدت زمان 24 جلسه در طول سه ماه فراگرفتند. گروه آزمایش علاوهبر مهارتهای اختصاصی بدمینتون، 24 جلسه 20 دقیقهای بستة اختصاصی پی.اس.تی و گروه کنترل مداخلهنما نیز همین تعداد جلسات آموزشهایی در مورد اطلاعات عمومی در بدمینتون دریافت کردند. نتایج تحلیل واریانس مرکب نشان داد که در تمامی آزمونها نمرههای گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل مداخلهنما بهطور معناداری بالاتر بود که بیانگر اثربخشی برنامة پی.اس.تی بر عملکرد و یادگیری نوآموزان مرد بدمینتون بود. نتایج مطالعه حاضر، دامنه اثربخشی این تمرینات را به یادگیری مهارتهای جدید حرکتی نیز تعمیم داد.
The aim of this study was to evaluate the effect of PST on performance, retention, and transfer under pressure of novice badminton players. 40 novice badminton players were randomly assigned to experimental (20 participants) and placebo-control (20 participants) groups. In acquisition and retention tests, short and long service, toss clear and drop shots were used; in transfer under pressure test, notational analysis was applied. All participants acquired specific badminton skills in 24 sessions over three months. In addition to specific badminton skills, the experimental group received the specific package of PST during 24 sessions (each session 20 min.) while placebo-control group received the same number of sessions about general information on badminton. The results of mixed ANOVA indicated that in all tests, the scores of experimental group were significantly higher than those of the placebo-control group, which indicated the effectiveness of PST on performance and learning of novice male badminton players. The results of this study extended the effectiveness of PST to learning new motor skills.
خلاصه ماشینی:
هدايت درنتيجه گيري مقالة خود توصيه كرد كه تأثير ساير راهبردهاي روان شناختي از جمله خودگفتاري، Psychological Skills Training (PST) تمرينات كنترل توجه و كنترل هيجانات (استرس) نيز در سطوح متفاوت مهارت و جنسيت، در اكتسابو بهبود عملكرد مهارتهاي اختصاصي بدمينتون، بررسي شود (23).
مطالع ة هدايت (2011) هم كه تنها مطالعة انجام گرفته در خارج از كشور در زمينة بدمينتون بود، بر روي بازيكنان دختر مبتدي بدمينتون انجام گرفته و تنها از دو راهبرد روان شناختي (تصويرسازي و هدف گريني) استفاده كرده و عملكرد شركت نيز تنها در دو آزمون سرويس بلند و تاس ارزيابي شده و عملكرد در شرايط واقعي مسابقه بررسي نشده است كه به كاهش روايي بيروني يا قابليت تعميم پذيري نتايج تحقيق منجر مي شود (19، 18).
نتايج آزمون تحليل واريانس ساده (انوا) اين آزمون نيز نشان داد كه ميانگين ارزيابي شركت كنندگان گروه آزمايش از ميزان رضايت و پيشرفت در عملكرد كلي خود پس از دورة آموزشي و مداخلات (5/7) به شكل معناداري بالاتر از گروه كنترل مداخله نما (8/6) بود (05/0F (38،1) =5/14 ، بحث و نتيجه گيري هدف كلي پژوهش حاضر ارزيابي اثربخشي تمرين مهارتهاي روان شناختي (پي.