چکیده:
تفاخر یا فخرفروشی، یک جهتگیری در تعاملات اجتماعی است که در رابطه با مصرف و نمایش کالاها در عرصه عمومی و خصوصی معنا مییابد. پژوهش حاضر یکی پژوهش کمی است که با هدف بررسی عوامل فرهنگی- اجتماعی مرتبط با تفاخر اجتماعی در میان شهروندان انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل جمعیت 64-15 سال شهر یزد است که 384 نفر آنان با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شد. پژوهش با روش پیمایشی انجام شده و ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه است. نتایج تحقیق نشان داد که بین سن، جامعهپذیری، مصرفگرایی، مادیگرایی، فردگرایی، مدگرایی با تفاخر اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد اما بین جنسیت با تفاخر اجتماعی رابطه معناداری مشاهده نشد. متغیرهای مستقل مدگرایی، جامعهپذیری، مصرفگرایی، فردگرایی و سن در آزمون رگرسیون چندمتغیره وارد شده و توانستند 69 درصد از تغییرات تفاخر اجتماعی را در جامعه مورد مطالعه تبیین کنند.
خلاصه ماشینی:
نتایج این پژوهش نشان میدهد که تنها بین انگیزههای احساسی ـ اجتماعی با جنسیت رابطۀ معناداری برقرار است و این انگیزهها برای زنان مهمتر از مردان است.
نتایج آزمون تحلیل عامل مقیاس تفاخر اجتماعی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} براساس جدول 1، مقدارkmo برابر با 95/0 درصد است، که کفایت نمونهگیری را نشان میدهد.
نتایج حاصل نشان میدهد که باتوجهبه اینکه t برابر با 374/0- درصد و سطحی معنیدار برابر با 709/0 درصد دارد، میزان تفاخر اجتماعی برطبق جنسیت تفاوت معناداری ندارد.
نتایج جدول 3 نشان میدهد که باتوجهبه اینکه t برابر با 027/6- درصد و سطحی معنیدار برابر با 000/0 درصد دارد، بنابراین میزان تفاخر اجتماعی برطبق خاستگاه اجتماعی تفاوت معنیداری دارد.
اطلاعات جدول 4 گویای این است که باتوجهبه اینکه سطح معنیداری 000/0 درصد بهدستآمده، میتوان گفت که سن همبستگی معنیداری با تفاخر اجتماعی دارد.
همچنین، مقدار ضریب همبستگی پیرسون برابر 670/0 درصد شده است که رابطهای قوی و مثبت را نشان میدهد؛ یعنی هرچه مصرفگرایی افزایش یابد، تفاخر اجتماعی نیز افزایش مییابد.
یافتههای جدول 4 نشان میدهد که باتوجهبه اینکه سطح معنیداری برابر با 020/0 درصد و کوچکتر از 05/0 درصد است، بنابراین فردگرایی همبستگی معنیداری با تفاخر اجتماعی دارد.
یافتههای جدول 4 نشان میدهد که باتوجهبه اینکه سطح معنیداری برابر با 000/0 درصد و کوچکتر از 05/0 درصد است، بنابراین مدگرایی همبستگی معنیداری با تفاخر اجتماعی دارد.
آزمون همبستگی پیرسون بین تفاخر اجتماعی و متغیرهای مستقل {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} برای تبیین دقیقتر متغیرها از رگرسیون چندمتغیره استفاده شده است.