چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی سهم مولفه های فرهنگی و نیز شناسایی تعارضات فرهنگی در محتوای کتاب های فارسیدوره ابتدایی است. در این پژوهش که به روش تحلیل محتوای کمی انجام شد؛ جامعه آماری شامل شش کتاب فارسی بخوانیم در دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1395-1394 بود که به روش تمام شماری مورد بررسی قرار گرفتند. مقوله های کدگذاری به شیوه قیاسی نیز مستخرج از مولفه های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که در قالب پنج مولفه شامل«ارزش های عمومی دینی و اخلاقی»،«هنجارهای قانونی»،«هنجارهای دینی» ،« نمادهای ملی»و«نمادهای مذهبی» بررسی شد. نتایج نشان داد که تنها حدود 26 درصد از محتوای کتاب های فارسی در شش پایه، دارای مضامین فرهنگی هستند. همچنین مضامین فرهنگی مطرح شده نیز در 84 مورد دارای تعارض با شاخص های فرهنگی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشند. جهت تعیین ثبات و اعتباربخشی به یافته ها، از کدگذار دوم برای بیش از50 درصد موارد استفاده شد که میزان توافق برابر با90/ مشاهده شد. از مهمترین پیشنهادهای این پژوهش میتوان به افزایش و بهبود محتوا در زمینه سه مولفه «ارزش های عمومی دینی و اخلاقی» ،«نمادهای ملی» و«هنجارهای قانونی» اشاره نمود.
The purpose of this study is to examine the role of cultural components and to recognize cultural conflicts in the content of elementary school Farsi textbooks. The present study is conducted though quantitative content analysis and the corpus include the reading Farsi textbooks in the academic year 2015-2016. The categories in the deductive analysis are derived from the Supreme Council of the Cultural Revolution including Public Religious and Moral Values, Legal Norms, Religious Norms, National Symbols and Religious Symbols. The findings reveal that only .26 of the Farsi textbooks content in elementary schools had cultural content. In addition, the cultural content presented in 84 cases is in conflict with prescribed cultural indexes of Supreme Council of the Cultural Revolution. In order to determine the validity of the data, a second coder is asked to code more than 50% of the data. The degree of the agreement between two coders is .90. According to the findings, improvement of the content regarding Public Religious and Moral Values, Legal Norms and also National Symbols is recommended.