چکیده:
در سال 1390 سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت به تصویب رسید. یکی از مولفه های این سند تاکید بر برابری آموزشی بود. هدف اصلی پژوهش حاضر، ردیابی مولفه های کانونی برابری آموزشی در برنامه درسی قصد شده، تدریس شده و کسب شده در درس مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی در سال تحصیلی 95-1394 براساس مدل مک کوان بود. بر این اساس، سه مولفه کانونی برابری آموزشی (تکثر فرهنگی، جنسیت و وضعیت اقتصادی- اجتماعی) در کتاب های مطالعات اجتماعی به عنوان «برنامه درسی قصد شده » مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین تعداد دوازده نفر از معلمان دوره ابتدایی پایه های سوم تا ششم (هر پایه سه معلم) برای بررسی «برنامه درسی اجرا شده » و نیز دوازده نفر از والدین دانش آموزان دوره ابتدایی پایه های سوم تا ششم (هر پایه سه والد) در شهر شیراز برای بررسی «برنامه درسی کسب شده » به روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی تا حد رعایت قاعده ی نقطه اشباع انتخاب شدند.
نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که در برنامه درسی قصد شده، در مولفه جنسیت بر نقش مادری برای دختران و نقش اقتصادی برای پسران تاکید شده است. مولفه تکثر فرهنگی حوزه مغفول به شمار می رفت و در مولفه اقتصادی- اجتماعی بر شهرنشینی و قشر متوسط تاکید شده است. همچنین، در برنامه درسی اجرا شده، در مولفه جنسیت بر نقش مادری برای دختران و نقش اقتصادی برای پسران تاکید شده است، در مولفه تکثر فرهنگی، معلمان خود را مروج تکثر فرهنگی ندانستند و در مولفه اقتصادی- اجتماعی بر قشر متوسط شهری تاکید داشتند. از طرفی، در برنامه درسی کسب شده، نگرش دختران و پسران همسو بر استقلال مالی و کسب شغل و پایگاه اجتماعی بالا بود. همچنین عدم تساهل و مدارا در تفاوت های فرهنگی را در نگرش و رفتارشان نشان می دادند و بیشتر بر وضعیت اقتصادی- اجتماعی بالا و آن هم زندگی در شهرهای بزرگ تاکید داشتند.
The main objective of this study is to evaluate the status of educational equity in intended, implemented and achieved curriculum of social studies in primary school in the academic year of 2015-2016, based on McCowan model. On the basis of current research in which social issues such as multiculturalism, gender and socioeconomic status have been highlighted, four volumes of Social Studies textbooks are used as the "intended curriculum". In addition, 12 teachers of primary school teaching grades 3 to 6 are selected to check "implemented curriculum" and 12 parents of primary school students from 3 to 6 (three parents from each grade) aree selected to check the "achieved curriculum". The participants are selected through purposive and snowball sampling. In the intended curriculum, in terms of gender component, mother's role for girls and economic role for boys are emphasized. Moreover, there is no emphasis on cultural diversity and, in the socio-economic component, the emphasis is on urbanization and middle class. Also, in the Implemented curriculum, for gender component the emphasis is on the role of motherhood for girls and economic role for boys. In terms of cultural diversity, teachers, do not consider themselves as promoters of cultural diversity. And they emphasize urban middle class in socioeconomic component. In addition, in the achieved curriculum, both girls and boys maintain similar views about job, achieving and high social statues. Also, both groups exhibited intolerance toward cultural differences in their attitude and behaviors and emphasis higher socioeconomic circumstances.