چکیده:
هدف این مطالعه، شناسایی شاخصهای نوآوری در هدفهای برنامههای درسی رشته های هنری و بررسی میزان کاربست آنها در دانشگاه هنر اصفهان میباشد. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است و به شیوه ترکیبی( کیفی و کمی) انجام شده است. جامعه آماری بخشکیفی جمعی از صاحبنظران در آموزش هنر و متخصصان برنامههای درسی در سطح کشور وخارج کشور و اعضای هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان بودند، که به روش نمونهگیری هدفمند تعداد19 نفر از آنان انتخاب گردید. جامعه آماری بخشکمی تمامی1110 نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه هنر اصفهان بودند که به روش نمونهگیری تصادفی تعداد300 نفر از آنان انتخاب گردیدند. دادههای پژوهش ابتدا از طریق مصاحبه نیمهساختار یافته و درادامه با استفاده از پرسشنامه محققساخته گردآوری گردید. برای تعیین روایی مصاحبه و پرسشنامه از روایی محتوا، و برای برآورد پایایی پرسشنامه از ضریب آلفایکرانباخ استفاده شد. یافتههای کیفی براساس گویهبندی و مقولهبندی و یافتههای کمی با آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. طبق نتایج تحقیق در بخش کیفی مهمترین شاخصهای نوآوری در هدفهای برنامههای درسی رشته های هنری عبارت است از: داشتن رویکردی اسلامی به هدفهای برنامههای درسی هنری؛ توجه به خودراهبری در تدوین هدفهای برنامههای درسی هنری؛ پرورش مهارت های تفکر استقرایی، قیاسی، حلمساله و انتقادی دانشجویان؛ تربیت دانشجویانی با تسلط بر مبانی نظری(الگوها، بعدها، مولفهها) زیبایی شناسی. هم چنین نتایج بخش کمی بیانگر آن است که میزان کاربست شاخصهای نوآوری درهدفهای برنامه های درسی رشتههای هنری در دانشگاه هنر اصفهان، بیشتر از حد متوسط می باشد. بین نمرات میزان کاربست شاخصهای نوآوری برنامههای درسی هنری در زمینه «هدف» بر حسب متغیر جنسیت و دانشکده تفاوت معنی داری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به پژوهش هايي که در سال هاي اخير درباره آموزش هنر انجام شده است (شرفي ١٣٨٥، ١٣٨٨ ،١٣٩٠) از جمله مشکلات جاري در حوزه برنامه ريزي درسي هنر عبارتند از؛کمبود هنرآموز درگروه تحصيلي هنر دوره متوسطه ؛ وجود مربيان هنر غيرمرتبط در مقاطع مختلف آموزشي و کمبود نيروي انساني خلاق و برخوردار از مهارت ها و راهبردهاي ارتباطي/ اطلاعاتي در تدريس مي باشد و با توجه به اينکه نوآوري و بازنگري برنامه هاي درسي اين رشته به خصوص در آموزش عالي نسبت به ساير رشته ها مورد توجه کمتري واقع شده است و همچنين ، پژوهش هاي مرتبط با برنامه هاي درسي بيشتر به کيفيت ، تغيير و بازنگري برنامه هاي درسي محدود شده است ، و به شناسايي شاخص هاي نوآوري در عرصه هدف هاي برنامه هاي درسي هنر چندان توجهي نشده است و در اين راستا، تحقيق حاضر شاخص هاي مرتبط با نوآوري برنامه هاي درسي هنري در عنصر هدف را شناسايي (براي پاسخ به اين سوال ، ابتدا ديدگاه هاي صاحبنظران کشورمان و ساير کشورها در زمينه نوآوري در هدف هاي برنامه درسي به طور اختصار بررسي شده ) و تبيين نموده و در ادامه ميزان کاربست اين شاخص ها را از ديدگاه دانشجويان دانشگاه هنر اصفهان جويا شده است ، از جمله دلايل انتخاب دانشگاه هنر ا- توجه ناکافي به برنامه هاي درسي هنر به طور خاص و نوآوريهاي برنامه هاي درسي به طور عام ونيزتدوين آيين نامه هاي جديد وزارت علوم در راستاي نوآوري و تغيير برنامه هاي درسي هنر مي باشد.