چکیده:
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی میزان به کارگیری عناصر برنامه درسی سازنده گرا در آموزش عالی بود. طرح این پژوهش ترکیبی از نوع متوالی- تبیینی و ابزار مورداستفاده در این پژوهش در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته و مشاهده بوده و در بخش کیفی نیز از ابزار مشاهده( روایت گونه و کیفی) استفاده شده است. جامعه ی آماری پژوهش در بخش کمی با استفاده از ابزار پرسشنامه، شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های علوم انسانی دانشگاه شیراز بود که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی302 نفر انتخاب شدند. در بخش مشاهده ی کمی از هر رشته در دانشکده های موردمطالعه یک کلاس انتخاب که46رشته مشاهده گردید. در بخش مشاهده کیفی نیز سه کلاس از هر دانشکده در طی دو جلسه، مورد مشاهده قرار گرفتند. در بخش اول که ابزار پژوهش، پرسشنامه بود پس از تایید روایی و پایایی آن، بین گروه نمونه توزیع گردید. برای تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی، میانگین و انحراف معیار و در بخش استنباطی از آزمون تی تک نمونه ای و مستقل استفاده گردید. برای تعیین پایایی مشاهده، از ضریب توافقی استفاده شد که میزان به دست آمده برابر با 90 صدم بود. روایی در مشاهده کیفی نیز بدین صورت بود که پژوهشگر، اشراف کامل بر موضوع مورد بررسی داشته باشد که در این پژوهش این شرایط وجود داشت. نتایج به دست آمده بیانگر آن بود که در ارتباط با به عنصر هدف، محتوا و راهبردهای یاددهی- یادگیری تفاوت معناداری مشاهده نشد اما در عنصر ارزشیابی از سطح معیار پایین تر بود. نتایج حاصل از مشاهده کمی نیز نتایج به دست آمده از پرسشنامه را تایید نمود. نتایج به دست آمده از مشاهده کیفی نیز به بیان و توصیف ویژگی های کلاس ها پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
جدول ٥:ويژگيهاي کلاس درس استاد از دانشکده ادبيات و علوم انساني با ميانگين پايين تر از حد متوسط هدف - , دانش از سوي استاد منتقل ميشد، بين آموخته هاي جديد با قبلي پيوندي وجود نداشت ، دانشجويان براي زندگي کاري آماده نمي شدند، فرصتي براي تفکر وجود نداشت محتوا - , محتوا از پيش تعيين شده بود، منابع متعددي ارائه ميشد، دانشجو در تعيين محتوا نقشي نداشت راهبردهاي - ياددهي- يادگيري , نقش اصلي بر عهده استاد بود، کلاس توسط استاد کنترل نميشد، مشارکت دانشجويان جايي در تدريس نداشت ، از روش هاي خلاق استفاده نميشد، فرصت به دانشجويان براي بيان برداشت هاي خودشان داده نميشد ارزشيابي - , هدف ارزشيابي نمره دادن بود و ميزان يادگيري در آن جايي نداشت ، سؤال و امتحان با هدف آگاهي از ميزان يادگيري نبود، نمره هاي پايان ترم ملاک اصلي در ارزشيابي بود، اغلب امتحانات به صورت تستي برگزار ميگرديد در حد متوسط : دانشکده حقوق و علوم سياسي در اينجا به توصيف کلاس يک استاد از دانشکده حقوق و علوم سياسي پرداخته ميشود که نشان داده شود، کلاس هاي اين دانشجويان چه ويژگيهايي داشته که آنها بر اين باور بودند که کلاس هايشان از منظر سازنده گرايي و عناصر برنامه درسي سازنده گرا، در حد متوسط بوده است .