چکیده:
امروزه با توجه به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین یادگیری مبتنی بر وب بازی های شبیه ساز به عنوان یک ابزار آموزشی اثربخش نقش بی بدیلی را در بهبود یادگیری فعال و مساله-محور شایستگی های کارآفرینی دانشجویان ایفا می کند. هدف پژوهش حاضر مطالعه کیفی کاربست بازی های شبیه ساز آموزش کارآفرینی در قلمرو رشته های کارشناسی علوم اجتماعی و رفتاری بود. این پژوهش کیفی از نوع پدیدارنگاری است که با استفاده از روش مصاحبه انجام شده است. جامعه پژوهش شامل دانشجویان علوم اجتماعی و رفتاری در دانشگاه تهران بود که دوازده نفر از آنها از طریق نمونه گیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شد و با آنها مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفت. آنگاه متن مصاحبه ها با روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه وتحلیل شد. یافته ها نشان داد که کاربست بازی های شبیه ساز آموزش کارآفرینی در قلمرو رشته های کارشناسی علوم اجتماعی و رفتاری مستلزم توجه به چهار مقوله اصلی و بیست و سه زیر مقوله شامل؛ مقوله های انسانی(6 زیر مقوله)، آموزشی(7 زیر مقوله)، مدیریتی(5 زیر مقوله)، و تکنولوژیکی(5 زیر مقوله) است.
خلاصه ماشینی:
مطالعه کيفي کاربست بازيهاي شبيه سازي آموزش کارآفريني در قلمرو رشته هاي کارشناسي علوم اجتماعي و رفتاري(مطالعه موردي: دانشگاه تهران ) Simulation Games of Entrepreneurship Education in Social and Behavioral Sciences: A Case Study of Tehran University تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٥/٥/٤، تاريخ ارزيابي: ١٣٩٥/٨/٢٤، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٥/١١/١٩ احمد ملکي پور١ ، دکتر رضوان حکيم زاده ٢، دکتر مرضيه Rezvan Dr. malekipour, Ahmad دهقاني ٣، دکتر محمدرضا زالي ٤ Hakimzadeh, Dr. Marzieh Dehghani, Dr. Mohamadreza Zali امروزه با توجه به توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات و Abstract: The development of information andهمچنين يادگيري مبتني بر وب بازيهاي شبيه ساز به عنوان يک communication technologies and web-basedlearning has made simulation games an ابزار آموزشي اثربخش نقش بيبديلي را در بهبود يادگيري فعال و effective educational tool for active andمساله -محور شايستگيهاي کارآفريني دانشجويان ايفا ميکند.
ايده اصلي بازي هاي شبيه ساز يا ديجيتالي آن 1- Serious Games 2- Ritterfeld 3- Anne 4- Michael 5- Chen 6- Cook 7- Web 8- simulation games 9- Akl 10- Brox 11- Pempek 12- Cooper 13- Nohr 14- Aarts 15- Blakely & Skirton است که در اين بازيها سعي مي شود عناصر شبيه ساز (يک موقعيت زندگي واقعي، رويداد يا فعاليت ) کپي برداري شود و با عناصر بازيها (بازيکنان ، قوانين و قواعد، رقابت ، همکاري) در کنار هم قرار گيرند (کريمي، ١٣٩٢).