چکیده:
پژوهش حاضر باهدف بررسی تدریس اثربخش بر اساس تجارب حرفهای استادان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و ارتباط آن با تدریس خود-گزارشیآنان در سال تحصیلی95-1394 انجامگرفتهاست.روش تحقیق، توصیفیاز نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه استادان دانشگاه شهید مدنی آذربایجآنکه با استفاده از نمونهگیری طبقهای نسبتیو بر اساس جدول مورگان،144 نفر بهعنوان نمونه آماری جهت مطالعهانتخاب و پرسشنامههای پژوهش بین آنها توزیع گردید.ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته تدریس اثربخش و پرسشنامه تدریس خود-گزارشی که بر اساس مقیاس پنجدرجهای لیکرت تدوینشده بود. پایایی این ابزارهابر اساسمحاسبه ضریب آلفای کرون باخ، برای پرسشنامه تدریس اثربخش 76% و پرسشنامه تدریس خود-گزارشی 85%به دست آمد. دادههای تحقیق پس از جمعآوری در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یکراهه، تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر) تحلیل شد. نتایج بهدستآمده گویای آن است کهاستادان این دانشگاه به ترتیبدر تدریس خود بیشتر به مؤلفههای حرفهای، فنی و ارتباطی در تدریس توجه میکنند و از طرف دیگر بین تدریس اثربخش و تدریس خود-گزارشی از دیدگاه آنان رابطه وجود دارد. همچنین بین میزان توجه استادان به هر یک از مؤلفههای تدریس اثربخش به تفکیک رشتههای دانشگاه تفاوت وجود دارد. همچنین سه مؤلفه حرفهای، فنی و ارتباطی به ترتیب از بیشترین به کمترین، میزان توجه استادان را به خود جلب کرده است.
خلاصه ماشینی:
همچنين سه مؤلفه حرفه اي ، فني و ارتباطي به ,Keywords: effective teaching, self-reported teachingترتيب از بيشترين به کمترين ، ميزان توجه استادان را به خود جلب کرده communication and professional technical components است .
پژوهش درباره تدريس در دانشگاه ازجمله مهم ترين مسائلي است که از يک سو بازخورد مناسب براي تجزيه وتحليل مسائل آموزشي، تصميم گيريهاي اساسي و برنامه ريزيهاي راهبردي در اختيار مسئولان و متصديان آموزش عالي قرار مي دهد و از سوي ديگر مدرسان با آگاهي از کيفيت عملکرد خود در جريان تدريس قادر خواهند بود به اصلاح شيوه ها و روش هاي آموزشي و درنتيجه ، افزايش کيفيت تدريس خود بپردازند (ذوالفقار، ١٣٧٥).
با مروري مختصر بر سوابق مطالعات انجام گرفته درباره تدريس اثربخش در آموزش عالي بر اساس تجارب حرفه اي اساتيد و ارتباط آن با تدريس خود-گزارشي مشخص مي شود که به رغم اهميتي که اين مقوله در تجهيز دانشجويان به دانش ، نگرش و مهارت هاي موردنياز رشته تحصيلي ايفا مي کند، پژوهش ها و اقدامات انجام شده در اين زمينه ناکافي است .
Glasvrn &Fax بررسي ميزان توجه استادان به هر يک از مولفه هاي تدريس اثربخش به تفکيک رشته هاي علوم پايه ، فني و مهندسي و علوم انساني روش پژوهش اين پژوهش با توجه به اهداف و فرضيه ها، يک پژوهش توصيفي از نوع همبستگي مي باشد.
فرضيه دوم : بين ميزان توجه استادان به هر يک از مؤلفه هاي تدريس اثربخش به تفکيک استادان دانشکده هاي علوم پايه ، فني و مهندسي و علوم انساني تفاوت وجود دارد.