چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر مصرف رسانه بر دینداری و ارزش های خانواده در شهر اصفهان است. با توجه به پژوهشهای پیشین و بحثوجدلهایی که در سالهای اخیر پیرامون تاثیر فضای مجازی ازجمله ماهواره و اینترنت بر ارزش های خانواده ایرانی وجود داشته، این دو متغیر بهعنوان متغیرهای تاثیرگذار بر ارزش های خانواده انتخاب شدند. روش پژوهش پیمایشی و جامعه آماری، شهروندان شهر اصفهان بودند که تعداد 800 نفر از آنها بهصورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای برای تکمیل پرسشنامهها انتخاب شدند. نتایج بهدستآمده با استفاده از آزمونهای مختلف و مدل معادلات ساختاری (SEM) حاکی از رابطه معکوس بین مصرف رسانه (اینترنت و ماهواره) و ارزش های خانواده است. همچنین مشخص شد که مصرف رسانه رابطه معکوسی با میزان دینداری افراد دارد. از سوی دیگر نتایج نشان میدهد که رابطه مستقیمی بین دینداری و پایبندی به ارزش های خانواده وجود دارد. تعابیر قلبهای اجارهای و سفرههای تکنفره، انعکاسدهنده میزان تاثیر مصرف رسانه بر ارزش های خانوادهاند. نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که مصرف رسانه با ضریب بتای 36/ 0 سهم معناداری در ارزش های خانوادگی دارد. در پایان پیشنهادهایی نیز در راستای سیاستگذاری مناسب در این مورد ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
استادیار، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران"/ تاریخ دریافت مقاله: 2/11/1395 تاریخ پذیرش مقاله:19/1/1396 هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مصرف رسانه بر دینداری و ارزش های خانواده در شهر اصفهان است.
نتایج بهدستآمده با استفاده از آزمونهای مختلف و مدل معادلات ساختاری (SEM) حاکی از رابطه معکوس بین مصرف رسانه (اینترنت و ماهواره) و ارزش های خانواده است.
شری ترکل در نظریه خود دوم که در کتاب خود دوم، رایانه و روح انسانی تشریح شده است، به این مهم اشاره کرده است که مصرف رسانه فقط یک بازی نیست، بلکه تاثیر زیادی بر رشد اجتماعی و زندگی عاطفی و هیجانی بر جای می گذارد.
به لحاظ جنسیت نیز نتایج نشان می دهد که پایبندی مردان به ارزش های خانواده بیشتر از زنان می باشد و تفاوت بین آنها معنی دار است.
همچنین یافته ها حاکی از آن است که تفاوت معناداری بین مصرف کنندگان رسانه و کسانی که از رسانه ها استفاده نمی کنند به لحاظ پایبندی به ارزش های خانواده وجود دارد.
کسانی که از رسانه استفاده نمی کنند میانگین پایبندی به ارزش های خانواده در آن ها بیشتر از کسانی است که از آن ها استفاده می کنند (اینترنت 2/4 در مقایسه با 6/3 و ماهواره 1/4 در مقایسه با 5/3).
افزایش استفاده از رسانه هایی نظیر اینترنت و ماهواره در خانواده علاوه بر کاهش ارتباطات عاطفی، تأثیر مهم و عمده ای بر افکار، عقاید، نگرش ها و ارزش های افراد خانواده داشته است.
اگرچه پژوهش حاضر نشان دهنده مصرف کم رسانه ای است، اما درعینحال تأثیر معنیدار آن بر کاهش پایبندی به ارزش های خانواده بر اهمیت آن تأکید دارد.