چکیده:
با توجه به رشد روزافزون رسانههای اجتماعی و اهداف و انگیزههای مختلفی که کاربران جوان در استفاده از این رسانهها دارند، پژوهش حاضر با هدف شناسایی اهداف و انگیزههای کاربران جوان ایرانی رسانههای اجتماعی و همچنین مشخص ساختن سنخهای گوناگون این کاربران جوان انجام شده است. در واقع، این پژوهش با استفاده از یک رویکرد ترکیبی و بهرهگیری از تکنیک مصاحبه نیمهساختیافته و توزیع پرسشنامه محققساخته در بین 2100 نفر از کاربران جوان ایرانی در پنج شهر اصفهان، تبریز، تهران، مشهد و ساری در پی سنخشناسی کاربران جوان رسانههای اجتماعی بوده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که مهمترین اهداف و انگیزههای کاربران جوان در استفاده از رسانههای اجتماعی عبارت اند از: کسب اخبار و اطلاعات، برقراری ارتباط با دوستان، آشنایان و همکلاسیها، دوستیابی جدید و ارتباط با دوستان قدیمی، تشکیل گروه و شرکت در بحثها و امکانات دیگر، بیان احساسات و عواطف خود، دیدن عکسها و فعالیتهای دوستان خود، آشنایی با سبک ارتباطات مدرن و مجازی، پیگیری و دنبال کردن مباحث مورد علاقه خود، گوش دادن به موسیقی، به اشتراکگذاری هر گونه ویدئو، عکس، کلیپ، تفریح و سرگرمی و وقتگذرانی و فرار از مشکلات زندگی روزمره. سایر یافتههای پژوهش نشان داد که کاربران جوان ایرانی را میتوان به هشت گروه فعالان، منفعلان، رابطهجویان، دانلودگران، خبرخوانها، مباحثهگران، هرزهنگاران و سرگرمیجویان تقسیم نمود.
خلاصه ماشینی:
یافتههای تحقیق حاکی از آن است که مهمترین اهداف و انگیزههای کاربران جوان در استفاده از رسانههای اجتماعی عبارت اند از: کسب اخبار و اطلاعات، برقراری ارتباط با دوستان، آشنایان و همکلاسیها، دوستیابی جدید و ارتباط با دوستان قدیمی، تشکیل گروه و شرکت در بحثها و امکانات دیگر، بیان احساسات و عواطف خود، دیدن عکسها و فعالیتهای دوستان خود، آشنایی با سبک ارتباطات مدرن و مجازی، پیگیری و دنبال کردن مباحث مورد علاقه خود، گوش دادن به موسیقی، به اشتراکگذاری هر گونه ویدئو، عکس، کلیپ، تفریح و سرگرمی و وقتگذرانی و فرار از مشکلات زندگی روزمره.
یافتههای پژوهش ابنی کرن 4 (2012) در رساله دکتری خود تحت عنوان «استفاده از فیسبوک برای مفصلبندی Lenhart & Madden Boyd & Ellison Lin & Lu Abney Korn خود و حفظ اجتماع» در بین دانشجویان دانشگاه دیتن 1 حاکی از آن است که دانشجویان از فیسبوک به دلایل مختلفی همچون ایجاد اجتماعات مجازی، تقویت روابط، کسب هویت شخصی، حفظ حریم خصوصی، افزایش سرمایه اجتماعی، کسب منزلت فرهنگی و اجتماعی، انتقاد از دوستان و دانشکده خود، استفاده میکنند.