چکیده:
تصویر برند ورزشکار شامل سه بعد اصلی است: عملکرد ورزشی، جذابیت ظاهری و سبک زندگی بازارپسند. هدف این مطالعه آزمون الگوی رابطه تصویر برند ورزشکار با همذاتپنداری با ورزشکار بود. 530 دانشجو (241 دختر و 289 پسر)، مقیاس تصویر برند ورزشکار (آرایی و همکاران، 2013) و مقیاس اصلاح شده همذاتپنداری با ورزشکار کوهن و پرس (2003) را تکمیل کردند. مدل معادلات ساختاری نشان داد که عملکرد ورزشی و سبک زندگی بازارپسند که از ابعاد تصویر برند ورزشکار هستند و بازتابی از تواناییهای ورزشی در میدان ورزش و تلقی از خبرگی ورزشکار و همچنین شخصیت ورزشکار و ادراک اجتماعی از ورزشکاران میباشند، ضریب مسیر معنیداری بر همذاتپنداری با ورزشکار داشتند. بر این اساس، به منظور ارتقای سطح همذاتپنداری هوادار با ورزشکار، به چهره های ورزشی و مدیران پیشنهاد میشود که علاوه بر تقویت مهارت ها و تواناییهای مربوط به عملکرد در رقابت های ورزشی، بر ایجاد سبک زندگی بازارپسند ورزشکاران تمرکز نمایند. این موضوع از طریق رفتار اخلاقی در درون و بیرون زمین رقابت، حساس بودن در موضوعات اجتماعی- فرهنگی، رهبری خوب و مدل مناسب برای هوادار بودن، مسئولیت اجتماعی و نشان دادن احترام برای هواداران و تماشاچیان قابل دستیابی است.
خلاصه ماشینی:
مدل معادلات ساختاری نشان داد که عملکرد ورزشی و سبک زندگی بازارپسند که از ابعاد تصویر برند ورزشکار هستند و بازتابی از تواناییهای ورزشی در میدان ورزش و تلقی از خبرگی ورزشکار و همچنین شخصیت ورزشکار و ادراک اجتماعی از ورزشکاران میباشند، ضریب مسیر معنیداری بر همذاتپنداری با ورزشکار داشتند.
از این رو، این یک مفهوم خیلی پیچیده و مرموز نیست که چرا تیمهای سطح بالا اغلب میزان فروش بلیط بیشتر، حمایت مالی بیشتر، تبلیغات و حق بخش افزونتری به نسبت تیمهای سطح پایین تر دریافت میکنند؟ تماشاگران برای دیدن پیروزی تیم خود به تماشای مسابقه مینشینند و معتقدند که پیروزی تیم یا ورزشکار Anderson Izzo Hunt Wann Hofman Loyalty Identification Dimmock & Gucciardi, Wu Keaton Clingan Crawford Earnheardt, A.
(ویو و همکاران، 2012) این در حالی است که ورزشکاران مشهور و نه الزاما باشگاه ها و تیم های ورزشی، نقش مهمی در شکل گیری روابط جامعه با ورزش در ابعاد مختلف اقتصادی، Campbell Cialdini Solberg & Hammervold Aelbaum et al Fillis& Mackay Doyle Bauer Funk & James Heere & Dickson Sloan Wann &Branscombe Fink Laverie & Arnett Braunstein-Minkove Gwinner,K.
(جدول3) نتایج حاصل از آزمون مدل نشان داد که ازبین مولفه های برند ورزشکار، عوامل عملکرد ورزشی و سبک زندگی بازارپسند بر میزان همذاتپنداری با ورزشکار در نمونه های مورد بررسی این پژوهش اثر معنی داری دارد.
(2008) "Brand Image and Fan Loyalty in Professional Team Sport:A Refined Model and Empirical Assessment".
(2008) "Brand Image and Fan Loyalty in Professional Team Sport:A Refined Model and Empirical Assessment".