چکیده:
مصرفگرایی یکی از شاخصههای دنیای مدرن است که به مصارف کالایی اکتفا نکرده و به ارتباطات و حتی ارتباط عاطفی زوجین نیز سرایت کرده است. هدف این مقاله بررسی رابطۀ فرهنگ مصرفگرایی کالایی بر مصرفگرایی ارتباطی زوجین یا سیالیت عشق است. این نوشته از نوع توصیفیـ تبیینی است. روش این بررسی پیمایش و جامعة آماری شامل همة زنان و مردان متأهل شهر تهران است که از میان آنها 384 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامۀ محققساخته پاسخ دادند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج در سطح اطمینان 95 درصد نشان داد بین مصرفگرایی و سیالیت عشق رابطة معنادار وجود دارد. آزمون رگرسیون گامبهگام نیز نشان داد متغیرهای مستقل مصرفگرایی و نگاه کالایی به انسان، 1/10 درصد از واریانس متغیر سیالیت عشق را پیشبینی میکنند. این یافتهها نشاندهندۀ آن است که فرهنگ مصرفگرایی و نگاه کالایی به انسان میتواند روابط بین زوجین را تحت تأثیر قرار دهد و تداوم زندگی زناشویی را متزلزل کند.
خلاصه ماشینی:
یافته ها نشان دهنده آن اسـت که فرهنگ مصرف گرایی و نگاه کالایی به انسان می تواند روابط بین زوجین را تحت تأثیر قرار دهد و تداوم زندگی زناشویی را متزلزل کند.
ایـن مقاله با هدف مطالعه رابطه مصرف گرایی و نگاه کالایی به انسان با سیالیت عشـق بـین زوجـین صورت گرفته و تزلزل خانواده را از این منظر بررسی کرده است .
با توجه به بررسی های صورت گرفته در زمینه سیالیت عشـق در رابطـه زناشـویی مـی تـوان گمانه زنی کرد که بین نظریه سیالیت عشق با دو متغیر مصرف گرایی و نگـاه کـالایی بـه انسـان رابطه وجود دارد.
این در حـالی اسـت کـه رابطـه بـین متغیـر مستقل «افراط در مصرف کیف ، کفش ، لوازم منزل و لباس » و «تجمل گرایـی »، «اهمیـت بـه زیبـایی همسر»، «اهمیت به موقعیت اجتماعی همسر»، «اهمیت به رتبه تحصیلی همسر» بـا متغیـر وابسـته (سیالیت عشق ) با توجه به سطح معناداری ٠/٠٥≤٠ p مورد تأیید قرار نگرفت .
تأثیرات متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته سیالیت عشق (رجوع شود به تصویر صفحه) طبق آمار ارائه شده در جدول ٥، اهمیت به موقعیت اقتصادی همسر قوی ترین و مهـم تـرین متغیر پیش بینی کننده سیالیت عشق بین زوجین شهر تهران است کـه بـه صـورت مسـتقیم بـر سیالیت عشق این جمعیت نسبت به زندگی زناشویی تأثیر مثبت داشـته اسـت .
(رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری در دنیای مدرن ، آن گونه که باومن اشاره می کند، فرهنگ مصرف گرایـی بـه روابـط انسـانی نیـز تسری یافته و حتی روابط عاشقانه زوجین را دچار سیالیت و عدم قطعیـت کـرده اسـت .