چکیده:
سخن گفتن یکی از ویژگیهای مهم بشراست که پیوند ناگسستنی با اندیشه وتفکرآدمی دارد، ونکته مهم آن است که هریک ازگروههای اجتماعی زبان خاصی رابرای بیان مقاصدخود برمیگزینند؛یکی از این زبانها زبان عرفانی است واز جمله اینعارفان وارسته مولانا جلالالدین بلخی و شمس تبریزی هستند که آثاری ارزشمند بنامهای مثنوی معنوی و مقالات شمس رابه مجموعه متون عرفانی اضافه نمودهاند؛ یکی ازموضوعات موردتوجه ایشانتوجه به مساله خاموشی و سکوت و سخن درعرفان است که درزیر بنای فکری ایشان گنجانیده شده است وبا بکارگیری ازعنصر رنگ وواژههایی چون سیاه وسپید آنها راخاص و ویژه نمودهاند، آنچه ما در این مقاله بدان میپردازیم، بررسی سخن وخاموشی سیاه و سپید در اندیشه این دو عارف استواین که این عبارات در اصل به چه معنی بوده است
خلاصه ماشینی:
3- ابوسعید، جمالالدین ابوروحلطفالله، (1371)، حالات و سخنان ابوسعیدابیالخیر، مقدمه و تصحیح و تعلیقات: محمدرضا شفیعی کدکنی، چ 3، تهران، آگاه.
7- رازی، نجم الدین ابوبکر عبدالله، (1387)، مرصاد العباد، به اهتمام: محمد امین رازی، چ سیزدهم، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
10- عثمانی، ابوعلی حسن بن احمد، (1367)، ترجمه رساله قشیریه، تصحیح و استدراکات: بدیع الزمان فروانفر، چ سوم، انتشارات علمی و فرهنگی.
12- ---------، -----------------------، (1378)، الهینامه، مقدمه، تصحیح وتعلیقات: محمدرضا شفیعی کدکنی،چ سوم، سخن، تهران.
14- فراهی، معین الدین بن محمد (ملا مسکین)، (1384)،تفسیر حدائق الحقایق (قسمت سوره یوسف)، چ دوم، تهران، دانشگاه تهران.
19- لاهیجی، شمسالدین محمد، (1387)، مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز، مقدمه و تصحیح و تعلیقات: محمدرضا برزگر خالقی و عفت کرباسی، چ هفتم، انتشارات زوار، تهران.
20- مولوی، جلالالدین محمد، (1387)، کلیات دیوان شمس، تصحیح: بدیع الزمان فروزانفر،ج اول، چ4، نگاه، تهران.
22- نظامی، الیاس بن یوسف، (1378)، کلیات خمسه نظامی، مطابق با نسخه تصحیح شده وحید دستگردی به اهتمام: پرویز بابایی، چ سوم، نگین، تهران.
23- نیکوبخت، قاسم؛ قاسمزاده غنی، علی، (1378)، سمبولیسم نور و رنگ در عرفان ایرانی و اسلامی، مجله مطالعات عرفانی، شماره هشتم، پائیز و زمستان.
نمود عینی عرفان و وحدت وجود در باغ ایرانی(موردمطالعه باغ تخت شیراز) زهره ترابی<FootNote No="85" Text="- استادیار گروه معماری، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران، نویسنده مسئول:zohrehtoraby@yahoo.