چکیده:
ابن عربی بی شک یکی از مهمترین شخصیت ها در تاریخ تصوّف و عرفان اسلامی به شمار میرود. شاید کمتر شخصیتی را در تاریخ فرهنگ اسلامی بتوان سراغ گرفت که تا این اندازه دایرة موافقان و مخالفان او گسترده باشد. اندیشة او به هر کجای جهان اسلام راه یافت، مناقشه برانگیز شد؛ هم مریدان و تابعان وفاداری یافت و هم منتقدان و مخالفان سرسختی پیدا کرد. در دیگر نقاط جهان اسلام از جمله جهان مالایی نیز کمابیش چنین وضعی حاکم بوده است. مردمان این منطقة دور از امّالقرای اسلام، از اسلامی عارفانه تبعیت میکردهاند. اساسا صوفیان و طریقههای تصوّف نقش اصلی در اسلامی شدن این منطقه ایفا کرده بودند. شماری از این طریقه ها (مانند قادریه) بسیار تحت تاثیر مکتب ابن عربی خصوصا نظریة «وحدت وجود» او قرار داشتند. در تصوّف جهان مالایی نیز وحدت وجود بسیار موثر واقع شد و موافقان و مخالفان فراوانی یافت. از شخصیّت ها و عارفان تاثیرگذار در عرفان و تصوّف جهان مالایی که از جملة موافقان و منتقدان ابن عربی به شمار میروند، باید از حمزه فنصوری، شمس الدین سوماترانی، عبدالصمد پالمبانی، نورالدین رانیری و عبدالرئوف سینگکیلی یاد کرد
No doubt Ibn-i Arabi is considered, one of the most prominent figures in history of Islamic thought and mysticism. Perhaps less character in the history of Islamic culture can be traced back to the circle of supporters and opponents widespread. His thought was spread to anywhere in the Muslim world was controversial, both disciples and followers were loyal and tough opponents and critics found. In other parts of the Islamic world, such as Malay world also has been more or less in these circumstances. The people of this area of far from Islam homeland have been followed mystical Islam. Basically Sufis and Sufi orders had played a major role in the Islamization of the region.Some of these orders (such Qaderieh) very impressed by the school of Ibn-i Arabi, especially his theory of "unity of being". In the Malay world Sufism The unity of being also was very effective and found a lot of pros and cons. Hamzah Fnsuri, Shams Alddin Sumatrani, Abdulsamad Palimbani, Abdul Rauf Singkili and Raniri that were The influential personalities and sufis in the mysticism of Malay world, are considered proponents and critics of Ibn Arabi`s school.
خلاصه ماشینی:
از شخصيت ها و عارفان تأثيرگذار در عرفان و تصوف جهان مالايي که از جملۀ موافقان و منتقدان ابن عربي به شمار مي روند، بايد از حمزه فنصـوري ، شـمس الـدين سوماتراني ، عبدالصمد پالمباني ، نورالدين رانيري و عبدالرئوف سينگکيلي ياد کرد کليد واژهها: جهان مالايي، عرفان و تصوف، ابن عربي ، وحدت وجود، انسان کامل .
2. Cf. Maier, "Malay and Indonesian literature", The Oxford encyclopedia of the modern Islamic world , vol.
١ شـاگرد برجستۀ او، شمس الدين سوماتراني نيز صوفي انديشمندي بود که بر چند زبان تسلط داشـت و آثارش را در زمينۀ تصوف و کلام به دو زبان مالايي و عربي مينوشت .
5. Azra, Loc. cit; Idem, "The Origins of Islamic Reformism in South East Asia: Networks of of Malay-Indonesian and Middle Eastern `Ulama’ in the Seventeenth and Eighteenth Centuries", p.
Azra, Loc. cit; Idem, "The Origins of Islamic Reformism…", p.
343; Riddell, "Shari`a- Mindedness in The Malay World and The Indian Connection: The Contributions of Nur al-Din al-Raniri and Nik Abdul Aziz Bin Haji Nik Mat": Islamic connections: Muslim Societies in South and Southeast Asia, p.
1500-1800" in The Cambridge History of Southeast مخالفت رانيري با پيروان مکتب وحدت وجود بيشتر از سر جاه طلبي و براي رسيدن به مقام و منصب در دربار بوده است .
al-Attas, Loc. cit; Azra, "The Origins of Islamic Reformism…", p.
:The Origins of Islamic Reformism in South East Asia ,--------------- ـ٨ Networks of Malay-Indonesian and Middle Eastern `Ulama’ in the Seventeenth and Eighteenth Centuries, Published in Australia by Allen & Unwin, 2004.