چکیده:
هدف: در این پژوهش تلاش شده است که با بهرهگیری از مدل پنج نیروی رقابتی پورتر و اخذ رأی از خبرگان حوزه مطبوعات، ارزیابی آسیبشناسانهای از وضعیت فعلی مطبوعات دولتی انجام شده و در پی آن ابعاد زیستبوم مطبوعات دولتی در انطباق با محیط جدید رسانهای استخراج شود.
روش: در این پژوهش از استراتژی روش کیفی برای پاسخ به گزارههای پژوهش استفاده شده است. در بخش آسیبشناسی مطبوعات دولتی، به کمک روش دلفی نظر خبرگان این حوزه گردآوری و جمعبندی شده و در بخش تدوین ابعاد زیستبوم مطبوعات دولتی از روش نظریه دادهبنیاد بهره برده شده است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارشناسان و خبرگان مدیریت رسانه و مطبوعات هستند.
یافتهها: یافتههای بهدست آمده از بررسی رأی خبرگان برای رسیدن به ابعاد زیستبوم مطبوعات دولتی، دو دسته عوامل را دربرمیگیرد: 1. عوامل محیطی شامل عوامل اقتصادی، سیاسی و حقوقی ـ قانونی و 2. عوامل درونی مطبوعات شامل مخاطب، نظام نیروی انسانی و رقبای جایگزین.
نتیجهگیری: نتیجه این پژوهش حاکی از این است که زیستبوم مطبوعات دولتی دو دسته عوامل را دربرمیگیرد: 1. عوامل محیطی شامل عوامل اقتصادی، سیاسی و حقوقی ـ قانونی و 2. عوامل درونی مطبوعات شامل مخاطب، نظام نیروی انسانی و رقبای جایگزین.