چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر سانیفیکیشن حرکت (تبدیل مشخصات کینماتیک یا کینتیک حرکت به صدا) همراه با الگوی بینایی بر بازتولید و یادگیری مشخصات فضایی الگوی حرکت بود. تعداد 30 آزمودنی بهصورت دردسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در سه گروه الگودهی بینایی، الگودهی بینایی–شنوایی (تککانالی) و الگودهی بینایی-شنوایی (دوکانالی) قرار گرفتند.افراد در گروه بینایی، الگوی پرتاب آزاد بسکتبال فرد ماهری را تماشا میکردند و افراد در گروههای بینایی–شنوایی، همزمان با الگوی بینایی، سرعت زاویهای مفصل آرنج (گروه تککانالی) و سرعت زاویهای مفاصل آرنج و مچ (گروه دوکانالی) را بهصورت سانیفیکیشن دریافت میکردند. در مرحلة اول، الگوی موردنظر پنج مرتبه ارائه شد و بلافاصله پس از هر بار، هر سه گروه مشابه با الگو را اجرا کردند (بازتولید). سپس، گروهها در مراحل پیشآزمون، اکتساب (چهار جلسه، 160 کوشش) و یادداری (48 ساعت بعد) شرکت کردند. در همة مراحل، الگوی سرعت زاویهای و مسافت زاویهای مفاصل آرنج و مچ افراد بر الگوی فرد ماهر منطبق شد و ریشة میانگین مجذور خطا محاسبه شد. درنهایت، سه خطا شامل خطای فضایی سرعت زاویهای، خطای فضایی مسافت زاویهای و خطای حداکثر دامنه حرکتی فلشکن مفاصل آرنج و مچ بهدست آمد. نتایج نشان داد که در مرحلة بازتولید، در متغیر خطای فضایی سرعت زاویهای (P = 0.042) و در آزمونهای اکتساب و یادداری، در هر سه خطای ذکرشده بین گروهها تفاوت معناداری به نفع گروههای دو حسی وجود دارد (P < 0.05). نتایج این پژوهش بر نقش مهم کینماتیکهای شنیداری حرکت در متغیرهای فضایی الگوی حرکت و عملکرد نهایی افراد تاکید میکند.
خلاصه ماشینی:
پژوهشهای انجامشده در این حیطه نشان میدهند که استفاده از Doody Lai Pizzamiglio Sonification سانیفیکیشن مشخصات حرکت بهصورت بازخورد همزمان (بازخورد شنیداری همزمان درخصوص چگونگی اجرای فرد براساس عملکرد خود فرد) یا الگودهی (ارائة الگوی حرکت فرد دیگر)، بهتنهایی یا همراه با الگوی بینایی به توسعة ادراک (23- 18) و بازتولید (27 - 24، 19) منجر خواهد شد.
نتایج آزمون تحلیل واریانس یکسویه برای مقایسة جداگانة متغیرهای وابسته نشان داد که در بازتولید تنها در دو متغیر خطای فضایی سرعت زاویهای و خطای حداکثر سرعت زاویهای اکستنشن آرنج، بین گروهها تفاوت معناداری وجود دارد.
نتایج آزمون تحلیل واریانس یکسویه برای مقایسة جداگانة متغیرهای وابسته نشان داد که در بازتولید تنها در دو متغیر خطای فضایی سرعت زاویهای مچ و خطای حداکثر سرعت زاویهای اکستنشن مچ، بین گروهها تفاوت معناداری وجود دارد.
بهطورکلی، نتایج نشان میدهد که گروههای بینایی- شنوایی در متغیرهای فضایی الگوی حرکت دست شبیهتر به الگوی ماهر را اجرا کردهاند؛ بنابراین، الگوی سرعت زاویهای که بهصورت صدا همراه با الگوی بینایی به افراد ارائه شده است، ادراک الگوی سرعت زاویهای مفاصل آرنج و مچ را ارتقا داده است و به یادگیری بهتر این متغیر کینماتیکی (سرعت زاویهای) در اجرای تکلیف منجر شده است.
انتظار بر این بود که افراد گروه سوم (گروه بینایی-شنوایی (دوکانالی)) بهدلیل دریافت دو الگوی شنیداری همزمان (سانیفیکیشن الگوی سرعت زاویهای مفصل آرنج و سانیفیکیشن الگوی سرعت زاویهای مفصل مچ) عملکرد بهتری نسبت به دو گروه قبلی داشته باشند؛ اما نتایج چنین چیزی را نشان نداد.
The effect of sonification of visual modeling on relative timing: The role in motor learning.