چکیده:
امروزه استفاده از فناوری های موجود تلفن همراه در راستای اهداف آموزشی بیش از هر زمانی مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین قابلیت های آموزشی این ابزار ارتباطی انجام شد. به این منظور، از روش پژوهش توصیفی پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی (4770 نفر) بود که بر اساس روش تعیین حجم نمونه مورگان و کرجسی، تعداد 351 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن از طریق دریافت نظر 8 نفر از متخصصان تعلیم و تربیت و علوم رسانه تعیین شد و همچنین پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، 93/ 0 بدست آمد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی، در قالب آزمون تحلیل واریانس دو عاملی و آزمون t دو گروه مستقل، در نرم افزارSPSS نسخه21، استفاده شد. یافته ها نشان داد که دانشجویان بیشترین کاربردهای آموزشی تلفن همراه را در قابلیت هایی نظیر جستجوی اطلاعات درسی، تصویربرداری آموزشی، یادگیری زبان، انجام فعالیت های درسی، نرم افزارهای آموزشی و تبادل نظر با همکلاسی ها بکار می گیرند. از دیدگاه دانشجویان، تلفن همراه باعث تسهیل در برقراری ارتباط میان دانشجو و اساتید، صرفه جویی در وقت و دسترسی آسان به منابع درسی می شود. اما در عین حال، پیامدهای منفی نظیر رسوخ در حریم خصوصی افراد، تنش در اذهان عمومی، عدم تمرکز و مشغول شدن به مسائل غیر آموزشی را نیز همراه دارد. به علاوه، بین اثرات متقابل دوره تحصیلی- رشته تحصیلی در استفاده از کاربردهای آموزشی تلفن همراه تفاوت معنی داری به دست نیامد. همچنین میزان استفاده دانشجویان زن از قابلیت های آموزشی تلفن همراه بیشتر از دانشجویان مرد بود. در پایان، درباره یافته ها بحث شد و پیشنهادهای کاربردی ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
شناسايي قابليت ها و کارکردهاي آموزشي و عمومي تلفن همراه ويژه دانشجويان تحصيلات تکميلي * Identifying Mobile Phone Educational Capabilities for Graduate Students تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٧/٢/٢٢، تاريخ ارزيابي: ١٣٩٧/٥/١٠، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٧/٧/١٨ دکتر مرجان کيان ١ Dr. Marjan Kian Abstract: With regard to the recent widespread چکيده : امروزه استفاده از فناوري هاي موجود تلفن همراه در application of cellphone technologies in the pursuit ofراستاي اهداف آموزشي بيش از هر زماني مورد توجه قرار گرفته است .
Georgiev ١٣٦ دوفصلنامه مطالعات برنامه درسي آموزش عالي، سال ٩، شماره ١٨، پاييز و زمستان ١٣٩٧ کنند و چه پيامدهايي براي آنان دارد؟ بنابراين مسئله اساسي پژوهش حاضر شناسايي قابليت هاي تلفن همراه براي مصارف آموزشي و علمي با تأکيد بر برنامه هاي درسي دانشگاهي براي دانشجويان است .
آزمون فريدمن 1 Mean Rank ١٥٠ دوفصلنامه مطالعات برنامه درسي آموزش عالي، سال ٩، شماره ١٨، پاييز و زمستان ١٣٩٧ Test Statistics تعداد ٢٥٧ خي دو ٦٠/٥٣ درجه آزادي ٤ سطح معناداري ٠/٠٠٠ پرسش چهارم : آيا بين قابليت هاي آموزشي تلفن همراه مورد استفاده دانشجويان به تفکيک رشته تحصيلي و مقطع تحصيلي آنان تفاوت معناداري وجود دارد؟ همان گونه که نتايج جدول ١٣ نشان مي دهد مقدار ٠٦٤=p به دست آمده براي مقطع تحصيلي در سطح ٠/٠٥ معنادار نبوده است .
Pretson, Walhart & O'Sullivan ١٥٤ دوفصلنامه مطالعات برنامه درسي آموزش عالي، سال ٩، شماره ١٨، پاييز و زمستان ١٣٩٧ داد ميان دانشجويان مقطع تحصيلي دکترا و ارشد در استفاده از قابليت هاي آموزشي تلفن همراه تفاوتي وجود ندارد.