چکیده:
هدف: ورود به دانشگاه با بروز تغییرات زیادی در روابط اجتماعی و انسانی همراه است. فعالیت های ورزشی با تاثیر بر هوش عاطفی با تغییر سبک زندگی در دانشجویان موجب کسب مهارت در ایجاد و حفظ روابط اجتماعی و کاهش پیامدهای منفی می شود..این پژوهش با هدف بررسی هوش عاطفی دانشجویان دختر ورزشکار دانشگاه های جهرم انجام گرفت.
روش: این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دختر ورزشکار دانشگاه های جهرم(دولتی، آزاد و علوم پزشکی) بود. نمونه ی آماری تعداد ۳۱۱ نفر از دانشجویان ورزشکار به صورت داوطلبانه بودند که به پرسشنامه هوش عاطفی گلمن پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل اطلاعات به وسیله آزمون تی یک نمونه ای انجام شد.
نتایج: نتایج آزمون t یک نمونه¬ای نشان داد که خودتنطیمی (۰۰۰۱/۰=P) و مهارت اجتماعی (۰۰۰۱/۰=P) دانشجویان دختر ورزشکار دانشگاه های جهرم و مقادیر آزمون تفاوت معنی داری وجود دارد به طوری که میانگین جامعه مورد نظر از مقدار آزمون بیش¬تر بود و بین خودانگیختگی (۰۰۰۱/۰=P) نمونه مورد بررسی و مقادیر آزمون نیز تفاوت معنی داری وجود دارد به طوری که میانگین جامعه مورد نظر از مقدار آزمون کمتر بود. بین خود آگاهی (۲۳۷/۰=P)، همدلی (۸۲۶/۰=P) و هوش عاطفی(۰۵۷/۰=P) دانشجویان دختر ورزشکار دانشگاه های جهرم و مقادیر آزمون تفاوت معنی داری وجود ندارد، به طوری که میانگین جامعه مورد نظر با مقدار آزمون برابر بود
بحث: با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق شرکت در فعالیت های و رقابت های ورزشی ورزشی موجب درک عمیق دانشجویان دختر ورزشکار از هیجانات، نقاط ضعف و قدرت، نیازها و سائقه های خود شده است. زیرا آگاهی از حالات روحی خویش وکنترل این حالات و هیجانات که در قالب مهارت های روانی جهت تحمل تمرینات بدنی و ادامه فعالیت ها و مسابقات ورزشی امری ضروری است.
خلاصه ماشینی:
بين خود آگاهي (٠٢٣٧=P)، همـدلي (٠٨٢٦=P) و هوش عاطفي (٠٠٥٧=P) دانشجويان دختر ورزشکار دانشگاه هاي جهرم و مقادير آزمـون تفـاوت معني داري وجود ندارد، به طوري که ميانگين جامعه مورد نظر با مقدار آزمون برابر بود بحث : با توجه به نتايج حاصل از اين تحقيق شرکت در فعاليت هاي و رقابت هـاي ورزشـي ورزشـي موجب درک عميق دانشجويان دختر ورزشکار از هيجانات ، نقاط ضعف و قدرت ، نيازها و سـائقه هـاي خود شده است .
از اين رو اين تحقيق با توجه به اهميـت مسـاله ورزش و فعاليت بدني در بين دانشجويان و تاثير مهم آن در موفقيت آن ها به واسـطه افـزايش هـوش عاطفي و بهبود سلامت عمومي و افزايش نشاط و شادکامي ضروري به نظر مي رسد، چرا که اين تحقيق سعي مي کند با رويکردي نوين دست به بررسي رابطه هوش عـاطفي و سـلامت رواني در دوران دانشجويي که يکي از مهمترين و اساسي ترين برهه هاي زماني در پيشـرفت و موفقيت افراد جامعه به ويژه زنان که بخش مهمي از سـرمايه هـاي انسـاني در هـر جامعـه هستند، زند.
بـين خـود آگـاهي (٠٢٣٧=P)، همدلي (٠٨٢٦=P) و هوش عاطفي (٠٠٥٧=P) دانشجويان دختـر ورزشـکار دانشگاه هاي جهرم و مقادير آزمون تفاوت معني داري وجود ندارد، بـه طـوري کـه ميـانگين جامعه مورد نظر با مقدار آزمون برابر بود(جدول ١).
بررسي رابطه بين هوش عاطفي و سلامت روان در بين دانشجويان دختر ورزشکار و غيرورزشکار دانشگاه گيلان .