چکیده:
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثر تداخل زمینه ای کم با تداخل زمینه ای زیاد بر اکتساب ، یادداری و انتقال مهارت های پایه ژیمناستیک درکودکان سه تا شش سال بود. جامعه آماری شامل۵۲ کودک سه تاشش سال ثبت نام شده در مدرسه ژیمناستیک بودندکه از بین آنها۲۰ نفر بطور تصادفی ساده انتخاب شدند. مهارت های پرش جک پا باز، جک پا جفت و تپانچه؛ مهارت های تعادلی ساده، لک لک، فرشته و مهارت های غلت پا جفت، غلت پا باز، غلت یک پا توسط مربی نمایش داده شد و سپس آزمودنی ها در پیش آزمون این مهارت ها شرکت کردند. از اجرای تمامی پیش آزمون ها فیلمبرداری شد و براساس مجموع میانگین امتیاز سه داور رسمی، آزمودنی ها به ترتیب رتبه بندی و در دو گروه ۱۰ نفری تداخل زمینه ای کم و تداخل زمینه ای زیاد جایگزین شدند. گروه تداخل کم در هر جلسه فقط یکی از مهارت های را تمرین و در آخر همان جلسه پس آزمون اکتساب و ۴۸ ساعت بعد درشروع جلسه بعد پس آزمون یادداری و انتقال مهارت جلسه قبل را اجرا و تمرین مهارت بعدی را اجرا کردند.گروه تداخل زیاد هر جلسه تمامی مهارت ها را برای ۹ جلسه تمرین و در پایان جلسه نهم پس آزمون اکتساب و ۴۸ ساعت بعد پس آزمون یادداری و انتقال را اجرا کردند. امتیازات داوران از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیره در سطح ۵ ۰/۰ تحلیل شد. نتایج نشان داد در هر سه مهارت تعادل، پرش و غلت بین دو گروه تمرین مسدود و تصادفی تفاوت معنادار بود(۰٫۰۵>P) . نتایج برتری تمرین تصادفی را دردامنه سنی سه تا شش سال در ژیمناستیک تایید و بر تاثیر نوع مهارت در تداخل زمینه ای تاکیدداشت.
خلاصه ماشینی:
لذا هدف این پژوهش بررسی و مقایسه اثر تمرین برنامه حرکتی تعمیم یافته مسدود وپارامتر مسدود با تمرین برنامه حرکتی تعمیم یافته تصادفی و پارامتر تصادفی بر اکتساب ،یادداری و انتقال مهارتهای پایه پرش، تعادل وغلت ژیمناستیک کودکان 3تا 6 سال بود تا در صورت امکان نوع خاصی از سازماندهی را با توجه به نوع مهارت كه برای یادگیری مفیدتر است به مربیان و معلمان پیشنهاد کند و با چگونگی تاثیر این تمرینات بر یادگیری مهارتهای ژیمناستیک گامی روبه جلو وپیشرفتی بسوی طراحی تمرینات كارآمد برداشته شود.
جدول شماره (2)نتایج اثرات بین گروهی تحلیل کوواریانس مرحله اکتساب،یادداری وانتقال مهارت تعادل درگروه تمرین مسدود و تصادفی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول شماره3 نشان می دهد مقدار معناداری F مربوط به لامبدای ویلکز برای هر دو عامل پیش آزمون پرش و اثر گروه کمتر از .
نتایج بدست آمده از جدول 3 نشان می دهد بین اثر تمرین برنامه حرکتی تعمیم یافته مسدود و پارامتر تصادفی بر اکتساب و انتقال مهارت پرش کودکان 3 تا 6 سال تفاوت معنی داری وجود داشت و در مورد آزمون یادداری تفاوت معنی ادار نبود.
همچنین نتایج حاكی است بین اثر تمرین برنامه حرکتی تعمیم یافته مسدود وپارامتر تصادفی بر اکتساب وانتقال مهارت پرش کودکان 3تا 6 سال تفاوت معنی داری وجود داشت ودر مورد آزمون یادداری تفاوت معنی دار نبودكه فرض صفر درمورد اکتساب ومهارت رد وفرضیه پژوهش تایید شده است.