چکیده:
نمادگرایی یکی از روشها یکاربردی برای اتقال مفاهیم است و این شیوه در زمینة ارائه آموزش به
کو دکان نقش مهمی دارد؛ زیرا برای انتقال مفهومی به ذه نکر دکان» نیا زمند سادهسازی و تجسمبخشیدن
یه مفاهیم انتزاعی هستیم. استمداد از نمادها برای ارائه مضامین پایداری» در ادبیات کودک برخم ی
داستانهای مورد بررسی» ا زجمله اسم من پلاک است» سنگر چوبی» اسم من خاکری زاست» من یکک
قاص دکمء آقای نویسنده وگ رگک و بزغاله» خو دکار قرمز باباه یک دنیا پروانه» سجادة سبزء خورشید زمین
و ماهیها د رآب زندهانده به وفور دیده میشود. ملاککت د رانتخاب این داستانهاء احتمال وجود مفاهیم و
شخصیتهای نمادین د رآنها بوده است. نیج بهدس تآمده از پژوه ش این است که نمادینبودن
داستانهای مورد بررسی از بیارزترین مشخصهها یآنهاست و د راین میان» شخصیتهای نمادین در این
داستانها بسامد و فراوانی قابل ملاحظهای دارند واین» خوده نشاندهندة اهمیت وکا رکرد مفید
ی
شخصیتهای نمادین در مین انتقال مفاهیم ادییات مقدس به ذهن مخاطب خحاص است.
خلاصه ماشینی:
استمداد از نمادها براي ارائۀ مـضامين پايـداري، در ادبيـات کـودک و مخـصوصا داستان هاي مورد بررسي، ازجمله اسم من پلاک است ، سـنگر چـوبي، اسـم مـن خـاکريز اسـت ، مـن يـک قاصدکم ، آقاي نويسنده و گرگ و بزغاله ، خودکار قرمز بابا، يک دنيا پروانه ، سجادة سبز، خورشـيد زمـين و ماهيها در آب زنده اند، به وفور ديده ميشود.
نتيجـۀ بـه دسـت آمـده از پـژوهش ايـن اسـت کـه نمـادين بـودن داستان هاي مورد بررسي از بارزترين مشخصه هاي آن هاست و در اين ميان ، شخصيت هـاي نمـادين در ايـن داسـتان هـا بـسامد و فراوانـي قابـل ملاحظـه اي دارنـد و ايـن ، خـود، نـشان دهنـدة اهميـت و کـارکرد مفيـد شخصيت هاي نمادين در زمينۀ انتقال مفاهيم ادبيات مقدس به ذهن مخاطب خاص است .
تنهـا پـژوهش مـرتبط ، مقالـه اي اسـت بـا عنـوان «نمـاد و نقش مايه هاي نمادين در داستان هاي کودک و نوجوان دفاع مقدس » که نويـسندگان (محمدرضـا صـرفي و فاطمـه هـدايتي ، ١٣٩٢) در اين مقاله ، کتاب هاي کلاغ آبي، صبح روز بعد، قاصدک ، يک دنيا پروانه ، آدم آهني، خورشيد زمين ، هديه ، مثل پدر، نازنين ، در عمق آن چشم هاي سياه ، اقيانوس گم شده ، ستاره هاي واقعي، گل هاي قرمز پيـراهن مامـان را دوسـت دارم و قصۀ من و بابام را بررسي کرده و به اين نتيجه رسيده اند که استفاده از نمـاد بـراي عينـي کـردن وقـايع و حقـايق دوران دفـاع مقدس ، براي کودکان و نوجوانان ، از شگردهاي هنري دسته اي از آثار است که علاوه بر نزديک کردن ذهن مخاطب خاص به جريان اين وقايع ، باعث غناي ادبي آثار داستاني کودک و نوجوان نيز خواهد شد.