چکیده:
همکاری همزمان شرکتهای رقیب که از آن به همکاری-رقابت یاد می شود اخیرا موردتوجه صنایع قرار گرفته است. شرکت-ها با اغراضی همچون افزایش بهرهوری و ارتقاء جایگاه رقابتی خود از این راهبرد بهره میگیرند. بررسیهای انجام گرفته حاکی از این است که این پدیده در صنعت خودروسازی ایران تاکنون الگوسازی نشده است و ابعاد و مولفههای آن شناسایی نشده است. پژوهشگر در این مقاله قصد دارد با استفاده از ابزار روششناختی کیفی و راهبرد نظریهپردازی داده بنیاد به شناسایی الگوی همکاری-رقابت در صنعت خودرو ایران بپردازد. جامعه آماری این پژوهش شرکت ایرانخودرو گروه سایپا و روش نمونهگیری، نمونهگیری هدفمند است.
نتایج حاصل از تحقیقدر قالب سیستم همکاری-رقابت در سه بخش شناسایی شده
است. بخش اول، به محرکهای همکاری-رقابت می پردازد که ک شامل دودسته کلی از محرکهای داخلی و خارجی می باشد،بخش دوم فرایند هم اری-رقابت با محوریت استراتژیهای همکاری و درنهایت بخش سوم به پیامدهای به کارگیری همکاری-رقابت در صنعت خودرو ایران میپردازد.