خلاصه ماشینی:
"برای رفع اشتباه به طرف یادآوری کردم که وقتی غازان خان در سدهء هشتم مسلمان شد و همراهان خویش را در آذربایجان،به اسلام و سکونت در محل اقامت جدید دعوت میکرد،رشیدالدین فضل الله همدانی که بعدا از سعد الدوله کلیمی همدانی سلفش، خود را در خدمت خانان مغول برای اجرای منویات و تأمین اغراض ایشان قرار داده بود،سررشته کارهای دیوانی و فرهنگی این حکومت نوبنیاد را بر عهده گرفت و برای اینکه بدین عنصر بیگانه مهاجم و تازه وارد،کیفیتی و حالتی در خور تحمل و قبول مردم ایران بدهد در صدد تألیف قلوب بر آمد،به جمعآوری متون تاریخی-فارسی که در دست مردم بود؛مانند تاریخ سلاجقه و غزنویان و غیره پرداخت تا تاریخی جامع تألیف کند و آن مجموعه را به نام جامع التواریخ موسوم کرد که در پایان آن کتاب مغول و تاتار را با تاریخ ترکان غزو سلجوقی به هم پیوست و قوم غوز یا آغوز را در شخص آغوزومی معرفی کرد که به حساب وی آذربایجان را به دست آورده بود و آنگاه برای اینکه کلمه فارسی آذربایجان یا آذربایگان دیرین را به «آذربیگ»ترکی خود ساختهای برگرداند،این ریشهسازی مجعول و تازه را در زبان فارسی بنیاد نهاد تا در زمان ما هم بهانه به دست فرزندان و بازماندگان ترکان غزی بدهد که در راه عبور از خراسان و دامنه البرز کوه به سوی آسیای صغیر ناگزیر بایستی از آذربایجان گذشته باشند تا به قونیه و آنقره برسند و اساس حکومت سلجوقی روم و سپس عثمانی را طرح کنند و به تدریج در مغرب آسیا زمینهای برای سابقه حضور دستهای از سکنه آسیای شرقی فراهم آورند،در نتیجه از سده سیزدهم هجری که دولت امپراطوری-عثمانی بر قوم عرب بلکه بر مسلمانان جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا حکومت سیاسی و مذهبی داشت و مسلمانان هندوستان هم که بیش از صد سال بود از رعایای انگلیس به حساب میآمدند،از اتباع دینی خود ساخته و شناخته بود در زیر چتر حکومتی که از اوایل سده دهم هجری بدین طرف،عنوان خلافت را، هم از عباسیان مقیم مصر بوده و برای تقویت و استیلای سیاسی و قومی خود از آن بهره بر میداشت."